Brändin esiintyvyys blogeissa - Case Adidas
Kolehmainen, Tiia (2013)
Kolehmainen, Tiia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811281
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811281
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää adidas -brändin blogiesiintyvyys suomalaisissa blogeissa. Tutkimuksen tavoitteena oli saada käsitys siitä, millaisissa muodoissa adidas-brändi esiintyy Suomen suosituimmissa blogeissa. Tutkimuksessa tutkittiin myös Adidaksen kampanjan blogiesiintyvyyttä.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Adidas Suomi Oy, joka on osa globaalia Adidas Groupia. Yritys on yksi maailman johtavimmista urheilutuotemerkeistä.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa käsitellään keskeisiä käsitteitä, joita ovat blogi, brändi ja kampanja. Jokaisessa luvussa esitellään kunkin käsitteen perusteet, minkä jälkeen siirrytään tarkastelemaan tämän opinnäytetyön kannalta oleellisia käsitteiden erityispiirteitä, jotta lukijalle muodostuisi tutkimuksesta yhtenäinen kokonaiskuva,
Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli, millainen blogiesiintyvyys adidas-brändillä on Suomessa. Adidaksen tutkittavat brändit rajattiin itse adidas-brändiin, eli tutkimuksen kohteena olivat Adidaksen Sport Performance sekä Sport Style -brändit alabrändeineen.
Tutkimus toteutettiin Internetissä havainnointimenetelmää käyttäen. Havainnot koottiin Excel - taulukkoon, johon oli hahmoteltu tutkimuksen kannalta oleelliset havainnointiyksiköt, kuten kampanja sekä brändi.
Tutkimustuloksista nousi esille adidas-brändin vähäinen esiintyvyys verrattuna blogien postausten määrään. Tätä selittää tutkittavien blogien muoti-/lifestyle-painotteisuus, jolloin aihekeskiöt blogien ja Adidaksen välillä eivät kohtaa. Tutkimustulosten pohjalta koottiin kehitysideoita Adidaksen blogiesiintyvyyden parantamiseksi. Kehitysideoissa keskityttiin blogiyhteistyön aloittamiseen ja mahdollisuuksiin.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Adidas Suomi Oy, joka on osa globaalia Adidas Groupia. Yritys on yksi maailman johtavimmista urheilutuotemerkeistä.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa käsitellään keskeisiä käsitteitä, joita ovat blogi, brändi ja kampanja. Jokaisessa luvussa esitellään kunkin käsitteen perusteet, minkä jälkeen siirrytään tarkastelemaan tämän opinnäytetyön kannalta oleellisia käsitteiden erityispiirteitä, jotta lukijalle muodostuisi tutkimuksesta yhtenäinen kokonaiskuva,
Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli, millainen blogiesiintyvyys adidas-brändillä on Suomessa. Adidaksen tutkittavat brändit rajattiin itse adidas-brändiin, eli tutkimuksen kohteena olivat Adidaksen Sport Performance sekä Sport Style -brändit alabrändeineen.
Tutkimus toteutettiin Internetissä havainnointimenetelmää käyttäen. Havainnot koottiin Excel - taulukkoon, johon oli hahmoteltu tutkimuksen kannalta oleelliset havainnointiyksiköt, kuten kampanja sekä brändi.
Tutkimustuloksista nousi esille adidas-brändin vähäinen esiintyvyys verrattuna blogien postausten määrään. Tätä selittää tutkittavien blogien muoti-/lifestyle-painotteisuus, jolloin aihekeskiöt blogien ja Adidaksen välillä eivät kohtaa. Tutkimustulosten pohjalta koottiin kehitysideoita Adidaksen blogiesiintyvyyden parantamiseksi. Kehitysideoissa keskityttiin blogiyhteistyön aloittamiseen ja mahdollisuuksiin.