Yritä edes! : Yrittäjyys yrittäjän näkökulmasta
Wang, Tarja (2013)
Wang, Tarja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061214013
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061214013
Tiivistelmä
Yritä edes! - Yrittäjyys yrittäjän näkökulmasta on oma näkemykseni yrittäjyydestä, jota peilataan Elinkeinoelämän valtuuskunta EVAn kansallisiin arvo- ja asennetutkimusten tuloksiin. Tutkimuksessa tarkastellaan yrittäjyyden arvoja ja asenteita, akateemista yrittäjyyttä, kasvu- ja pakkoyrittäjyyttä. Tutkimuksessa käsitellään myös yrittäjyyden motiiveja ja kannnustimia kansallisten tilastojen kautta ja niistä saatuja tutkimustuloksia verrataan tutkijan henkilökohtaiseen yrittäjyyskokemukseen.
Tutkimuksessa käytetään autoetnografista metodia, jonka avulla yrittäjän omaa 20-vuotista yrittäjyyskokemusta pystytään käyttämään hyväksi autenttisena tutkimusmateriaalina ja sen avulla yrittäjyystutkimukseen saadaan uutta näkökulmaa perinteisten kvalitatiivisten tutkimustulosten ohelle.
Kansalliset tutkimustulokset osoittavat selkeästi, että yrittäjyys koetaan riskialttiimpana kuin palkkatyö, vaikka yrittäminen on byrokratian puolesta helppoa Suomessa. Yrittäjäksi ei ryhdytä varallisuuden toivossa, vaan omien unelmien toteuttamisen ja henkilökohtaisen vapauden takia.
Tutkimuksessa yritetään löytää syitä miksi Suomessa on niin vähän yhteiskunnan kaipaamia kasvuyrityksiä. Johtuuko se yhteiskuntamme arvoista ja säännöistä vai olemmeko vain laiskempia kuin esimerkiksi yritysintoisemmat kreikkalaiset
Tutkimuksen tuloksina voidaan todeta, että kasvuyrittäjille ja erityisesti akateemisille yrittäjille on kansantaloudellinen tilaus. Nuorten asenteet ovat yritysmyönteisempiä ja hyvillä yritysohjelmilla varustetuilla yliopistoilla ja ammattikorkeakouluilla on paikkansa yhteiskunnan kipeästi tarvitsemien työllistävien kasvuyritysten tuottajina.
Tutkimuksen johtopäätöksenä yrittäjyyden osalta nousee selkeästi esille yrittäjyyden tärkeä kansantaloudellinen merkitys. Yhteiskuntamme suurimpia haasteita tulevaisuudessa tulee olemaan yrittäjyyden asenneilmaston muuttaminen positiiviseksi, sillä yrittäjyyttä ja yrittäjiä tullaan tulevaisuudessa tarvitsemaan kansantalouden pelastajina. Asenteet muuttuvat hitaasti kulttuurisen muutoksen kautta ja ajallisesti puhumme sukupolvista, mutta muutos on aina mahdollisuus.
Asiasanat : Yrittäjyyden arvot ja asenteet,akateeminen yrittäjyys, kasvuyrittäjyys, autoetnografia
Tutkimuksessa käytetään autoetnografista metodia, jonka avulla yrittäjän omaa 20-vuotista yrittäjyyskokemusta pystytään käyttämään hyväksi autenttisena tutkimusmateriaalina ja sen avulla yrittäjyystutkimukseen saadaan uutta näkökulmaa perinteisten kvalitatiivisten tutkimustulosten ohelle.
Kansalliset tutkimustulokset osoittavat selkeästi, että yrittäjyys koetaan riskialttiimpana kuin palkkatyö, vaikka yrittäminen on byrokratian puolesta helppoa Suomessa. Yrittäjäksi ei ryhdytä varallisuuden toivossa, vaan omien unelmien toteuttamisen ja henkilökohtaisen vapauden takia.
Tutkimuksessa yritetään löytää syitä miksi Suomessa on niin vähän yhteiskunnan kaipaamia kasvuyrityksiä. Johtuuko se yhteiskuntamme arvoista ja säännöistä vai olemmeko vain laiskempia kuin esimerkiksi yritysintoisemmat kreikkalaiset
Tutkimuksen tuloksina voidaan todeta, että kasvuyrittäjille ja erityisesti akateemisille yrittäjille on kansantaloudellinen tilaus. Nuorten asenteet ovat yritysmyönteisempiä ja hyvillä yritysohjelmilla varustetuilla yliopistoilla ja ammattikorkeakouluilla on paikkansa yhteiskunnan kipeästi tarvitsemien työllistävien kasvuyritysten tuottajina.
Tutkimuksen johtopäätöksenä yrittäjyyden osalta nousee selkeästi esille yrittäjyyden tärkeä kansantaloudellinen merkitys. Yhteiskuntamme suurimpia haasteita tulevaisuudessa tulee olemaan yrittäjyyden asenneilmaston muuttaminen positiiviseksi, sillä yrittäjyyttä ja yrittäjiä tullaan tulevaisuudessa tarvitsemaan kansantalouden pelastajina. Asenteet muuttuvat hitaasti kulttuurisen muutoksen kautta ja ajallisesti puhumme sukupolvista, mutta muutos on aina mahdollisuus.
Asiasanat : Yrittäjyyden arvot ja asenteet,akateeminen yrittäjyys, kasvuyrittäjyys, autoetnografia