Advanced online customer acquisition campaign for Company X
Vuorinen, Tomi; Rosti, Niklas (2013)
Vuorinen, Tomi
Rosti, Niklas
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052610844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052610844
Tiivistelmä
Advanced online customer acquisition campaign for Company X
Markkinointi on monitahoinen käsite ja eri yritykset panostavat liiketoiminnassaan heille olennaisimpiin markkinoinnin osa-alueisiin. Markkinointi pitää sisällään näkyvien keinojen, kuten mainonnan, lisäksi muitakin toimintatapoja joilla pyritään lisäämään yrityksen arvoa sen sidosryhmille. Digitaalinen markkinointi on markkinointiviestintää jossa käytetään tietotekniikkaa sekä sähköisiä kanavia, kuten Internetiä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen työ ja sen produktina syntyi digitaalinen mainoskampanja matkailualan yritykselle X ja sen kanta-asiakkuusohjelmalle Y. Tavoitteena oli toteuttaa mainoskampanja, joka saavuttaa tavoitteensa asiakasohjelman jäsenmäärän kasvattamisessa. Lisäksi opinnäytetyö pyrkii kuvaamaan digitaalisen mainonnan mahdollisuuksia sekä auttaa lukijaa ymmärtämään, mitä digitaalisella markkinoinnilla voidaan saavuttaa nykyaikaisilla työkaluilla ja tekniikoilla.
Opinnäytetyössä käytettiin kirjallisia ja sähköisiä lähteitä. Mainoskampanjan digitaalinen osuus suunniteltiin ja toteutettiin mediatoimisto Toinen Helsinki Oy:n, verkkomarkkinointitoimisto Ainoa Helsinki Oy:n ja digimarkkinointitoimisto Kuubin yhteistyönä.
Mainoskampanjaprosessi toteutettiin kevään 2012 aikana. Prosessin toteuttivat yhdessä mainostaja, mainostoimisto, digimarkkinointitoimisto, mediatoimisto sekä verkkomarkkinointitoimisto. Mainostaja ohjeisti toimistot, joista mainostoimisto suunnitteli kampanjan luovan ilmeen. Digimarkkinointitoimisto toteutti kampanjasivuston sekä pohjan kampanjan digitaaliselle mainonnalle. Mediatoimisto sekä verkkomarkkinointitoimisto suunnittelivat kampanjan mediat ja ostivat mediatilan. Verkkomarkkinointitoimisto tuotti kampanjan mainokset, seurasi ja optimoi kampanjaa läpi kampanja-ajan sekä raportoi tulokset mainostajalle.
Mainoskampanjan kanaviksi valittiin radiomedia sekä useita digitaalisia kanavia. Kampanjan digitaalinen toteutus sisälsi display-, Facebook- ja tekstilinkkimainontaa sekä sähköpostisuoramarkkinointia. Display-mainonnassa käytettiin yhteensä 12 mediaa.
Kampanja-aika oli 18.4 - 31.5. Tuloksia raportoitaessa voitiin todeta digitaalisen kampanjan ylittäneen kaikki sille asetetut tavoitteet.
Markkinointi on monitahoinen käsite ja eri yritykset panostavat liiketoiminnassaan heille olennaisimpiin markkinoinnin osa-alueisiin. Markkinointi pitää sisällään näkyvien keinojen, kuten mainonnan, lisäksi muitakin toimintatapoja joilla pyritään lisäämään yrityksen arvoa sen sidosryhmille. Digitaalinen markkinointi on markkinointiviestintää jossa käytetään tietotekniikkaa sekä sähköisiä kanavia, kuten Internetiä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen työ ja sen produktina syntyi digitaalinen mainoskampanja matkailualan yritykselle X ja sen kanta-asiakkuusohjelmalle Y. Tavoitteena oli toteuttaa mainoskampanja, joka saavuttaa tavoitteensa asiakasohjelman jäsenmäärän kasvattamisessa. Lisäksi opinnäytetyö pyrkii kuvaamaan digitaalisen mainonnan mahdollisuuksia sekä auttaa lukijaa ymmärtämään, mitä digitaalisella markkinoinnilla voidaan saavuttaa nykyaikaisilla työkaluilla ja tekniikoilla.
Opinnäytetyössä käytettiin kirjallisia ja sähköisiä lähteitä. Mainoskampanjan digitaalinen osuus suunniteltiin ja toteutettiin mediatoimisto Toinen Helsinki Oy:n, verkkomarkkinointitoimisto Ainoa Helsinki Oy:n ja digimarkkinointitoimisto Kuubin yhteistyönä.
Mainoskampanjaprosessi toteutettiin kevään 2012 aikana. Prosessin toteuttivat yhdessä mainostaja, mainostoimisto, digimarkkinointitoimisto, mediatoimisto sekä verkkomarkkinointitoimisto. Mainostaja ohjeisti toimistot, joista mainostoimisto suunnitteli kampanjan luovan ilmeen. Digimarkkinointitoimisto toteutti kampanjasivuston sekä pohjan kampanjan digitaaliselle mainonnalle. Mediatoimisto sekä verkkomarkkinointitoimisto suunnittelivat kampanjan mediat ja ostivat mediatilan. Verkkomarkkinointitoimisto tuotti kampanjan mainokset, seurasi ja optimoi kampanjaa läpi kampanja-ajan sekä raportoi tulokset mainostajalle.
Mainoskampanjan kanaviksi valittiin radiomedia sekä useita digitaalisia kanavia. Kampanjan digitaalinen toteutus sisälsi display-, Facebook- ja tekstilinkkimainontaa sekä sähköpostisuoramarkkinointia. Display-mainonnassa käytettiin yhteensä 12 mediaa.
Kampanja-aika oli 18.4 - 31.5. Tuloksia raportoitaessa voitiin todeta digitaalisen kampanjan ylittäneen kaikki sille asetetut tavoitteet.