Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Haasteena kehityskeskustelu - esimies asiantuntijan työtyytyväisyyden edistäjänä

Taskinen, Kirsi (2013)

Avaa tiedosto
Taskinen_Kirsi.pdf (694.0Kt)
Lataukset: 


Taskinen, Kirsi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013082314754
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin kehityskeskustelujen ja työtyytyväisyyden yhteyttä asiantuntijaorganisaatioissa. Tapausesimerkkinä tutkimuksessa toimi Kielikeskus, joka on Helsingin yliopiston organisaatioon kuuluva erillislaitos. Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia esimerkkiorganisaation työtyytyväisyyteen ja kehityskeskusteluun liittyviä käytänteitä ja selvittää näiden perusteella, mikä on asiantuntijaorganisaation esimiehen näkemyksen mukaan hänen oma roolinsa työtyytyväisyyden edistäjänä kehityskeskustelussa.

Teoreettinen osa keskittyy asiantuntijaorganisaatioiden esimiestyön erityispiirteisiin, kehityskeskusteluun esimiehen työvälineenä, asiantuntijoiden motivaation muodostumiseen sekä asiantuntijoiden työtyytyväisyyteen vaikuttaviin tekijöihin. Empiirinen osa on kvalitatiivinen tapaustutkimus, jossa tutkimusmetodina käytettiin haastattelua. Tutkimusaineisto koostui viiden Kielikeskuksen esimiehen litteroiduista teemahaastatteluista sekä Helsingin yliopiston esimiestyötä ja kehityskeskustelua käsittelevistä kirjallisista ohjeista ja lomakkeista. Aineisto analysoitiin teemoittelun ja tyypittelyn avulla.

Tutkimuksessa todettiin, että esimies voi vaikuttaa myönteisesti asiantuntijoiden työtyytyväisyyteen huolehtimalla ensinnäkin siitä, että kehityskeskusteluprosessi toimii asianmukaisesti: kehityskeskustelut järjestetään säännöllisesti, niihin valmistaudutaan huolellisesti ja niissä käydään läpi tietyt sovitut asiat, jotka dokumentoidaan ja joiden toteuttamisesta huolehditaan varsinaisen kehityskeskustelun jälkeen. Tämän kehityskeskustelun ohjeiden mukaisen teknisen toteutuksen lisäksi todellinen esimiehen haaste työtyytyväisyyden edistämiseksi kehityskeskustelun avulla on kuitenkin se, miten saadaan luotua luottamuksellinen suhde ja aito välittävä dialogi keskustelijoiden välille.

Tulosten perusteella esimies voi edistää luottamuksellisen suhteen ja aidon dialogin syntymistä kohtelemalla alaisiaan inhimillisesti ja tasavertaisina kumppaneina. Esimiehen tärkein tehtävä kehityskeskustelussa on kuunnella asiantuntijoiden mielipiteitä ja mahdollistaa oman esimiesroolinsa avulla asiantuntijoille tärkeän osaamisen kehittyminen työssä. Esimiehen tulee toimia asiantuntijoiden tukena, arvostaa heitä ja ottaa huomioon kunkin asiantuntijan yksilölliset motivaatiotekijät. Hänen tulee myös muistaa, että asiantuntijat kaipaavat työstään konkreettista ja yksilöityä palautetta. Toimimalla näin esimies ottaa huomioon kehityskeskustelun oikeaoppisen teknisen toteutuksen, mutta edistää lisäksi keskustelun avoimuutta, inhimillisyyttä sekä vastavuoroisuutta ja sitä kautta asiantuntijoiden työtyytyväisyyttä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste