NISKA-HARTIASEUTU KUNTOON! : Opasvihkonen Karelia-ammattikorkeakoulun opiskelijoille
Oranen, Heini; Rautiainen, Liisa (2013)
Oranen, Heini
Rautiainen, Liisa
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013082714803
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013082714803
Tiivistelmä
Niska-hartiaseudun oireet ovat viime vuosina lisääntyneet korkeakouluopiskelijoilla. Naiset kärsivät oireista huomattavasti miehiä enemmän. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa opasvihkonen, jonka tarkoituksena on edistää Karelia-ammattikorkeakoulun opiskelijoiden tietoutta niska-hartiaseudun oireista, niiden syistä sekä itsehoidosta lihaskuntoharjoittelulla.
Opinnäytetyöprosessi alkoi sähköisellä ja manuaalisella tiedonhaulla sekä tietoperustan kirjoittamisella. Tietoperustan pohjalta suunniteltiin opasvihkosen sisältö. Opasvihkosessa on teoriatietoa niska-hartiaseudun oireista ja niiden syistä, istumisen ergonomiaa sekä kuvalliset ohjeet aineenvaihduntaa edistävien sekä vahvistavien lihaskuntoharjoitteiden suorittamiseen. Opinnäytetyöprosessin aikana opasvihkosesta kerättiin suppea käyttäjäpalaute, jonka perusteella opasvihkosen sisältöä arvioitiin ja muokattiin.
Jatkoehdotuksena opasvihkosesta voisi tehdä tutkimuksen, jossa selvitettäisiin, ovatko oireilevat opiskelijat hyötyneet opasvihkosesta. Tutkimuksessa voisi keskittyä esimerkiksi harjoitteiden vaikuttavuuden arviointiin tietyllä aikavälillä.
Opinnäytetyöprosessi alkoi sähköisellä ja manuaalisella tiedonhaulla sekä tietoperustan kirjoittamisella. Tietoperustan pohjalta suunniteltiin opasvihkosen sisältö. Opasvihkosessa on teoriatietoa niska-hartiaseudun oireista ja niiden syistä, istumisen ergonomiaa sekä kuvalliset ohjeet aineenvaihduntaa edistävien sekä vahvistavien lihaskuntoharjoitteiden suorittamiseen. Opinnäytetyöprosessin aikana opasvihkosesta kerättiin suppea käyttäjäpalaute, jonka perusteella opasvihkosen sisältöä arvioitiin ja muokattiin.
Jatkoehdotuksena opasvihkosesta voisi tehdä tutkimuksen, jossa selvitettäisiin, ovatko oireilevat opiskelijat hyötyneet opasvihkosesta. Tutkimuksessa voisi keskittyä esimerkiksi harjoitteiden vaikuttavuuden arviointiin tietyllä aikavälillä.