Pienyrittäjän ICT-paketti
Kortesmaa, Sakari (2013)
Kortesmaa, Sakari
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013090114871
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013090114871
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin ICT-ratkaisuja ja niistä saatavia hyötyjä. Työn tavoite oli tarjota tietoa ja ratkaisuja ICT-palvelujen hankinnan kanssa painivalle pienyrittäjälle. Tavoitteeseen päästiin muodostamalla aloittavan pienyrittäjän ICT-paketti, joka kokoaa yhteen liiketoiminnan kannalta oleellisimmat ICT-palvelut.
Tutkimuksen teoriaosuudessa avattiin peruskäsitteitä ja tutkittiin, mitä vaikutuksia yritysten toimintakentässä ja yhteiskunnassa tapahtuvilla muutoksilla on. Teoriaosuudessa käytiin läpi, mitä vaikutuksia yrityksiin ICT-ratkaisuilla on ollut menneisyydessä ja miten niitä hyödynnetään nykyaikana, sekä tarkasteltiin tulevia suuntauksia. Tutkimuksessa havainnollistettiin ICT:n merkitystä konkreettisena kilpailukeinona ja kokonaan uudenlaisena liiketoimintamallina. Liiketoimintaa tehostamista pohdittiin myös.
Empiirisen osion tutkimusmenetelmänä oli laadullinen haastattelututkimus. Mukana oli neljä eri toimialoilla toimivaa pienyritystä ja yksi palvelutarjoaja. Haastattelujen pohjalta koottiin yhteen yrityksissä käytettyjä ICT-palveluja ja selvitettiin hankintaprosessiin liittyneitä kokemuksia. Palveluntarjoajan näkökulman kautta saatiin viitettä myös tulevista suuntauksista.
Tutkimuksen johtopäätöksissä muodostettiin kaksi ICT-pakettia. Käsitellyt ICT-palvelut jaoteltiin liiketoiminnan kannalta välttämättömiin palveluihin ja toiminnan tehostamiseen liittyviin palveluihin. Hankintaprosessin helpottamiseksi tehtiin myös ehdotus. Toiminnan tehostamista ICT-palveluilla käytiin läpi tutkimuskohteena olleiden yritysten kautta.
Tutkimuksen teoriaosuudessa avattiin peruskäsitteitä ja tutkittiin, mitä vaikutuksia yritysten toimintakentässä ja yhteiskunnassa tapahtuvilla muutoksilla on. Teoriaosuudessa käytiin läpi, mitä vaikutuksia yrityksiin ICT-ratkaisuilla on ollut menneisyydessä ja miten niitä hyödynnetään nykyaikana, sekä tarkasteltiin tulevia suuntauksia. Tutkimuksessa havainnollistettiin ICT:n merkitystä konkreettisena kilpailukeinona ja kokonaan uudenlaisena liiketoimintamallina. Liiketoimintaa tehostamista pohdittiin myös.
Empiirisen osion tutkimusmenetelmänä oli laadullinen haastattelututkimus. Mukana oli neljä eri toimialoilla toimivaa pienyritystä ja yksi palvelutarjoaja. Haastattelujen pohjalta koottiin yhteen yrityksissä käytettyjä ICT-palveluja ja selvitettiin hankintaprosessiin liittyneitä kokemuksia. Palveluntarjoajan näkökulman kautta saatiin viitettä myös tulevista suuntauksista.
Tutkimuksen johtopäätöksissä muodostettiin kaksi ICT-pakettia. Käsitellyt ICT-palvelut jaoteltiin liiketoiminnan kannalta välttämättömiin palveluihin ja toiminnan tehostamiseen liittyviin palveluihin. Hankintaprosessin helpottamiseksi tehtiin myös ehdotus. Toiminnan tehostamista ICT-palveluilla käytiin läpi tutkimuskohteena olleiden yritysten kautta.