Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Creating intergenerational contact between Oulunkylä English Kindergarten and Kustaankartano Centre for the Elderly

Tiri, Kristiina; Bus, Oriana (2013)

 
Avaa tiedosto
Oriana_Bus_and_Kristiina_Tiri.pdf.pdf (1.142Mt)
Lataukset: 


Tiri, Kristiina
Bus, Oriana
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013083014860
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja luoda pohja sukupolvien väliselle ohjelmalle. Oulunkylän englanninkielisen päiväkodin ja Kustaankartanon vanhustenkeskuksen välillä. Projektiin osallistuvia ryhmiä oli kaksi: ryhmä esikoululaisia ja pieni ryhmä dementoituneita vanhuksia. Vanhusten laitostuminen ja sukupolvien vähenevä kontakti vaikuttivat projektin syntyyn. Sukupolvien välisen yhteistyön ja vuorovaikutuksen tavoitteena oli tukea sekä esikoululaisten sosioemotionaalista kompetenssia että vanhusten sosioemotionaalista hyvinvointia. Opinnäytetyön kirjoittajien tavoitteena oli toisaalta kehittää omaa ammatillista osaamistaan, toisaalta löytää toimivia keinoja sukupolvien välisten toimintatuokioiden järjestämiseen.

Kahden eri sukupolven välisiä tuokiota järjestettiin viisi kertaa, lisäksi järjestettiin vain lapsille tarkoitettu tuokio, joka auttoi lapsia valmistautumaan tuleviin tapaamisiin. Tuokioiden aikana opinnäytetyön tekijät käyttivät helppoja luovia menetelmiä, jotka stimuloivat osallistujien aisteja ja toimivat yhdistävinä tekijöinä kahden eri sukupolven välillä. Tuokioiden aikana painopiste oli prososiaalinen käyttäytyminen ja siihen kannustaminen.

Tutkielman tekijät lähestyvät esikouluikäisten sosioemotionaalisen kehityksen tukemista tunteiden sosiaalisaation kautta käyttäen muun muassa Moshe Zeidnerin ja Barbara Rogoffin teoreettisia malleja Tutkimusmenetelmänä käytettiin toimintatutkimusta. Arviointimenetelminä käytettiin summatiivistä, sekä formatiivistä arviointia , kerätyt tiedot olivat laadullisia. Tuokiot olivat luonnollisia, rentoja ja miellyttäviä. Prososiaalista käytöstä oli havaittavissa ja sitä arvostettiin. Oulunkylän englanninkielinen päiväkoti jatkaa sukupolvien välistä ohjelmaa Kustaankartanossa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste