Lainsäädäntö koulukiusaamisen ehkäisijänä
Pöllänen, Tuula; Huhtala, Sari (2009)
Lataukset:
Pöllänen, Tuula
Huhtala, Sari
Saimaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912178166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912178166
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin kiusaamisilmiötä, kouluyhteisön kiusattuja ja kiusaajia. Tarkasteltiin YK:n lapsen oikeuksien julistuksen ja sopimuksen ja Euroopan ihmisoikeussopimuksen kiusaamista koskevia näkökohtia sekä Suomen lainsäädännön määräyksiä kiusaamisesta, siitä rankaisemisesta ja mahdollisista vahingonkorvauksista. Koulukiusaamisen jatkuvasti esille tulevat ja väkivaltaistuvat ilmenemismuodot pitävät yllä keskustelua koulukiusaamisesta ja sen seurauksista ja huolestuttavat monia yhteiskuntamme jäseniä. Opetustoimesta vastaavat ja kouluissa työskentelevät henkilöt sekä monet kansalaisjärjestöt ja yksityiset ihmiset etsivät jatkuvasti keinoja, joilla kiusaamisilmiö voitaisiin estää ja saada aikaan pysyvästi turvallinen oppimisympäristö kouluihimme.
Suomen perustuslaissa on turvattu jokaiselle oikeus henkilökohtaiseen vapauteen, koskemattomuuteen ja turvallisuuteen. Perusopetuslaissa, lukiolaissa ja laissa ammatillisesta koulutuksesta on vahvistettu näiden oikeuksien toteutumista mainitsemalla, että oppilasta on suojattava väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä. Koulukiusaaminen voi olla yleisnimenä pahoinpitelylle, kiristykselle, laittomalle uhkaukselle, kunnianloukkaukselle, vapaudenriistolle ja pakottamiselle, jotka kaikki ovat rikoslaissa mainittuja rikoksia.
Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen, jossa oppilaat täyttivät valmiit lomakkeet nimettöminä. Kohderyhmäksi valittiin peruskoulun kuudes- ja yhdeksäs-luokkalaisia Lappeenrannasta ja Kajaanista. Kyselyssä kysyttiin oppilaiden mielipidettä: Oliko heidän mielestään heidän koulussaan koulukiusaamista ja kuinka ankarasti rangaistavana tekona he kiusaamista pitivät. Omasta osastaan kiusaamisilmiössä oppilaat kertoivat vastatessaan kysymyksiin: Olivatko he joutuneet kiusatuiksi tai kiusanneet itse netissä tai tekstiviesteillä ja olivatko he joutuneet koulun aikuisten kiusaamisen kohteeksi. Lisäksi kysyttiin: Miten oppilaiden mielestä kiusattua ja kiusaajaa voisi auttaa ja olivatko oppilaat tietoisia siitä, että kiusaamisesta voi olla seurauksena vahingonkorvaus.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että koulukiusaamista on kummassakin koulussa. Yksittäisten oppilaiden ehdotukset kiusaamista seuraavasta rangaistuksesta kertovat kiusaamisilmiön vakavuudesta, sillä ne vaihtelivat epätoivosta hyvin ankariin jopa lainsäädäntömme vastaisiin ratkaisuihin.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että Suomen laissa on säädetty suojasta koulukiusaamista vastaan, mutta lain käytännön toteutumisessa on puutteita.
Suomen perustuslaissa on turvattu jokaiselle oikeus henkilökohtaiseen vapauteen, koskemattomuuteen ja turvallisuuteen. Perusopetuslaissa, lukiolaissa ja laissa ammatillisesta koulutuksesta on vahvistettu näiden oikeuksien toteutumista mainitsemalla, että oppilasta on suojattava väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä. Koulukiusaaminen voi olla yleisnimenä pahoinpitelylle, kiristykselle, laittomalle uhkaukselle, kunnianloukkaukselle, vapaudenriistolle ja pakottamiselle, jotka kaikki ovat rikoslaissa mainittuja rikoksia.
Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen, jossa oppilaat täyttivät valmiit lomakkeet nimettöminä. Kohderyhmäksi valittiin peruskoulun kuudes- ja yhdeksäs-luokkalaisia Lappeenrannasta ja Kajaanista. Kyselyssä kysyttiin oppilaiden mielipidettä: Oliko heidän mielestään heidän koulussaan koulukiusaamista ja kuinka ankarasti rangaistavana tekona he kiusaamista pitivät. Omasta osastaan kiusaamisilmiössä oppilaat kertoivat vastatessaan kysymyksiin: Olivatko he joutuneet kiusatuiksi tai kiusanneet itse netissä tai tekstiviesteillä ja olivatko he joutuneet koulun aikuisten kiusaamisen kohteeksi. Lisäksi kysyttiin: Miten oppilaiden mielestä kiusattua ja kiusaajaa voisi auttaa ja olivatko oppilaat tietoisia siitä, että kiusaamisesta voi olla seurauksena vahingonkorvaus.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että koulukiusaamista on kummassakin koulussa. Yksittäisten oppilaiden ehdotukset kiusaamista seuraavasta rangaistuksesta kertovat kiusaamisilmiön vakavuudesta, sillä ne vaihtelivat epätoivosta hyvin ankariin jopa lainsäädäntömme vastaisiin ratkaisuihin.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että Suomen laissa on säädetty suojasta koulukiusaamista vastaan, mutta lain käytännön toteutumisessa on puutteita.