Muotibrändien tuotesijoittelu tv-sarjoissa markkinointiviestinnän keinona
Muukka, Laura (2013)
Muukka, Laura
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013090915067
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013090915067
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaista on muodin markkinointi tv-sarjoissa ja elokuvissa sekä kuinka se vaikuttaa kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Opinnäytteen tutkimus-kysymys oli tehoaako muodin markkinointi tv-sarjoissa ja/tai elokuvissa kuluttajaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään muodin tuotesijoitteluun tv-sarjoissa ja elokuvissa. Työssä myös käsitellään markkinointiviestinnän keinoja ja mainontaa. Lisäksi teoriaosuudessa puhutaan brändistä ja kuluttajasta.
Opinnäytetyön empiirinen osuus oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, joka toteutettiin monivalintalomakekyselyllä. Kysely julkaistiin tekijän Facebookissa, missä siihen vastasi 34 henkilöä. Tutkimus on siis suuntaa antava.
Tutkimuksesta selvisi, että muodin markkinointi tv-sarjoissa ja/tai elokuvissa nähdään tehokkaana keinona saada brändille tunnettavuutta, mutta se ei välttämättä vaikuta kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että miesten ostokäyttäytymiseen muodin markkinointi vaikuttaa voimakkaammin kuin naisten.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään muodin tuotesijoitteluun tv-sarjoissa ja elokuvissa. Työssä myös käsitellään markkinointiviestinnän keinoja ja mainontaa. Lisäksi teoriaosuudessa puhutaan brändistä ja kuluttajasta.
Opinnäytetyön empiirinen osuus oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, joka toteutettiin monivalintalomakekyselyllä. Kysely julkaistiin tekijän Facebookissa, missä siihen vastasi 34 henkilöä. Tutkimus on siis suuntaa antava.
Tutkimuksesta selvisi, että muodin markkinointi tv-sarjoissa ja/tai elokuvissa nähdään tehokkaana keinona saada brändille tunnettavuutta, mutta se ei välttämättä vaikuta kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että miesten ostokäyttäytymiseen muodin markkinointi vaikuttaa voimakkaammin kuin naisten.