Muutosjohtaminen asiantuntija organisaatiossa muutoksen alkuvaiheessa : Case: Vakuutusyhtiön kokemus muutosjohtamisesta
Laukkanen, Annami (2013)
Lataukset:
Laukkanen, Annami
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091015123
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091015123
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia muutosjohtamista ja nimenomaan sitä, miten muutosjohtaminen olisi parasta toteuttaa ison järjestelmämuutoksen yhteydessä työntekijöiden näkökulmasta. Lähtökohtana oli tuottaa asiantuntijapalveluiden piirissä toimivien yritysten tarpeisiin uutta tietoa muutosjohtamisesta. Tavoitteena oli löytää keinoja ja tapoja, millä tuleva muutos saataisiin lähemmäs työntekijöitä ja työntekijät sitoutumaan tulevaan jo muutoksen alkuvaiheessa. Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen toimi tutkimuksen kohdeyrityksenä, jonka avulla tämä uusi mielenkiintoinen tieto on tuotettu.
Tutkimuksen tarkoituksena oli paneutua tutkimaan alkuvaiheessa tapahtuvaa muutosjohtamista ja sen lähtökohtia muutosjohtamisen prosessille. Tarkoituksena oli selvittää työntekijöiden läpikäymiä tunteita muutosprosessissa ja löytää keinoja muutosvastarinnan karsimisille sekä muutokseen sitoutumiselle.
Tutkimuksen tietoperustan aiheita olivat muutosjohtaminen, muutos, tietoyhteiskunta valmiudet ja osaaminen. Näiden teoriaperusta perustui aiheisiin liittyviin tutkimuskirjallisuuksiin. Työntekijöiden näkökulmaa muutosjohtamisen kohteena olemisesta selvitettiin ryhmähaastatteluiden pohjalta. Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää.
Tutkimustuloksina saatiin ideoita muutosjohtamisen parantamiseksi sekä löydettiin keinoja, joilla muutosjohtamisen avulla tuleva järjestelmämuutos saadaan lähemmäksi työntekijöitä jo alkuvaiheesta lähtien. Tuloksena löydettiin kehittämiskohteita työyhteisön muutosjohtajille sekä viestintävastaavalle. Näiden lisäksi saatiin myös konkreettisia merkkejä muutosjohtamisen tärkeydestä jo muutosprosessin alkuvaiheesta lähtien.
Johtopäätöksinä voitiin osoittaa, että muutosjohtamisen yksi tärkeä osa on kirjallinen ja suullinen viestintä. Varsinkin viestinnän merkitys muutoksen alkuvaiheessa koettiin erittäin tärkeäksi. Alkuvaiheen viestinnällä rakennetaan pohja koko muutosprosessille, sen hah-mottamiselle sekä työntekijöiden sitoutumiselle muutokseen. Ilman tätä, muutos aiheuttaa epäselvyyksiä ja kysymyksiä, mistä kumpuaa edelleen muutosvastarintaa.
Kehittymiskohteiksi opinnäytetyössä tuli muutosjohtamisen ja viestinnän suunnitelmallisuuden parantaminen. On tarpeellista käsittää kenelle viestitään, mitä ja milloin. Viestinkohderyhmä määrittää täysin viestin sisällön merkityksellisyyden ja eri ryhmien viestin tulee olla erilaista. Se mikä viesti sitouttaa johtotason henkilöt muutokselle, ei toimi työntekijöiden kanssa.
Jatkotutkimusehdotuksiksi ehdotettiin muutosjohtamisen tarkemman tutkimuksen asiantuntija organisaation näkökulmasta. Tutkimuksia voisi tehdä muilta tarkemmin rajatuilta muutoksen vaiheilta, joita ovat muutosprosessin tukeminen, kommunikointi ja motivointi sekä muutosprosessin arvioiminen ja seuranta. Näitä tutkimalla ja minun tutkimukseni huomioimalla saisi laajan kokonaisuuden muutoksenjohtamisesta.
Tutkimuksen tarkoituksena oli paneutua tutkimaan alkuvaiheessa tapahtuvaa muutosjohtamista ja sen lähtökohtia muutosjohtamisen prosessille. Tarkoituksena oli selvittää työntekijöiden läpikäymiä tunteita muutosprosessissa ja löytää keinoja muutosvastarinnan karsimisille sekä muutokseen sitoutumiselle.
Tutkimuksen tietoperustan aiheita olivat muutosjohtaminen, muutos, tietoyhteiskunta valmiudet ja osaaminen. Näiden teoriaperusta perustui aiheisiin liittyviin tutkimuskirjallisuuksiin. Työntekijöiden näkökulmaa muutosjohtamisen kohteena olemisesta selvitettiin ryhmähaastatteluiden pohjalta. Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää.
Tutkimustuloksina saatiin ideoita muutosjohtamisen parantamiseksi sekä löydettiin keinoja, joilla muutosjohtamisen avulla tuleva järjestelmämuutos saadaan lähemmäksi työntekijöitä jo alkuvaiheesta lähtien. Tuloksena löydettiin kehittämiskohteita työyhteisön muutosjohtajille sekä viestintävastaavalle. Näiden lisäksi saatiin myös konkreettisia merkkejä muutosjohtamisen tärkeydestä jo muutosprosessin alkuvaiheesta lähtien.
Johtopäätöksinä voitiin osoittaa, että muutosjohtamisen yksi tärkeä osa on kirjallinen ja suullinen viestintä. Varsinkin viestinnän merkitys muutoksen alkuvaiheessa koettiin erittäin tärkeäksi. Alkuvaiheen viestinnällä rakennetaan pohja koko muutosprosessille, sen hah-mottamiselle sekä työntekijöiden sitoutumiselle muutokseen. Ilman tätä, muutos aiheuttaa epäselvyyksiä ja kysymyksiä, mistä kumpuaa edelleen muutosvastarintaa.
Kehittymiskohteiksi opinnäytetyössä tuli muutosjohtamisen ja viestinnän suunnitelmallisuuden parantaminen. On tarpeellista käsittää kenelle viestitään, mitä ja milloin. Viestinkohderyhmä määrittää täysin viestin sisällön merkityksellisyyden ja eri ryhmien viestin tulee olla erilaista. Se mikä viesti sitouttaa johtotason henkilöt muutokselle, ei toimi työntekijöiden kanssa.
Jatkotutkimusehdotuksiksi ehdotettiin muutosjohtamisen tarkemman tutkimuksen asiantuntija organisaation näkökulmasta. Tutkimuksia voisi tehdä muilta tarkemmin rajatuilta muutoksen vaiheilta, joita ovat muutosprosessin tukeminen, kommunikointi ja motivointi sekä muutosprosessin arvioiminen ja seuranta. Näitä tutkimalla ja minun tutkimukseni huomioimalla saisi laajan kokonaisuuden muutoksenjohtamisesta.