Kohti unelmaoppimista : Visioivat skenaariot yrityksen tulevaisuuden palvelukonseptin kehitysprosessissa
Koli, Stiina (2013)
Koli, Stiina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
tuotteetAll rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091115148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091115148
Tiivistelmä
Ilona IT Oy:llä oli tarve selvittää miten opetusmaailma muuttuu Suomessa ja ymmärtää tarkemmin
mitkä kaikki seikat vaikuttavat muutokset suuntaan ja vauhtiin. Tavoitteena oli selvittää ja löytää systemaattisia tiedonkeruun- ja analysoinnin menetelmiä, joilla saatiin kartoitettua oppilaitosasiakkuuksissa tapahtuvaa muutosta. Asiakkuuksissa tapahtuvan muutoksen ymmärtämisen kautta yrityksen oli mahdollista kehittää asiakkailleen uudenlaisiin tarpeisiin vastaavia oikeanlaisia tuotteistuksia.
Kehityshankkeessa oli kyse siitä, miten tunnistaa ja analysoida koulujen oppimisympäristöihin vaikuttavia heikkoja signaaleja sekä miten hyödyntää skenaarioita heikkojen signaalien hyödyntämisessä kaupallisiin tarkoituksiin. Tavoitteena oli hahmotella kerätyn laadullisen aineiston pohjalta kuinka tuote- ja palvelukonsepteja voitaisiin tehdä yrityksessä uudenlaisella tavalla.
Kehityshanke toteutettiin visioivan tulevaisuuden tuote- ja palvelukonseptoinnin prosessin mukaisesti. Kehityshanke hyödynsi toimintatutkimuksen tutkimustapaa. Aineisto kerättiin laadullisin tutkimusmenetelmin työpajalla sekä haastatteluilla. Laadullisen aineiston perusteella luotiin neljä vaihtoehtoista lähitulevaisuuden skenaariota lukio- ja perusopetusta antaville oppilaitoksille Suomessa. Skenaarioita käytettiin yrityksen uusien tuote- ja palvelukonseptien kehittämisen pohjana. Kehityshankkeen lopputuloksena yritykselle hahmoteltiin viisi tuote- ja palvelukategoriaa, joilla vastataan oppilaitosasiakkaiden muuttuneisiin tarpeisiin.
mitkä kaikki seikat vaikuttavat muutokset suuntaan ja vauhtiin. Tavoitteena oli selvittää ja löytää systemaattisia tiedonkeruun- ja analysoinnin menetelmiä, joilla saatiin kartoitettua oppilaitosasiakkuuksissa tapahtuvaa muutosta. Asiakkuuksissa tapahtuvan muutoksen ymmärtämisen kautta yrityksen oli mahdollista kehittää asiakkailleen uudenlaisiin tarpeisiin vastaavia oikeanlaisia tuotteistuksia.
Kehityshankkeessa oli kyse siitä, miten tunnistaa ja analysoida koulujen oppimisympäristöihin vaikuttavia heikkoja signaaleja sekä miten hyödyntää skenaarioita heikkojen signaalien hyödyntämisessä kaupallisiin tarkoituksiin. Tavoitteena oli hahmotella kerätyn laadullisen aineiston pohjalta kuinka tuote- ja palvelukonsepteja voitaisiin tehdä yrityksessä uudenlaisella tavalla.
Kehityshanke toteutettiin visioivan tulevaisuuden tuote- ja palvelukonseptoinnin prosessin mukaisesti. Kehityshanke hyödynsi toimintatutkimuksen tutkimustapaa. Aineisto kerättiin laadullisin tutkimusmenetelmin työpajalla sekä haastatteluilla. Laadullisen aineiston perusteella luotiin neljä vaihtoehtoista lähitulevaisuuden skenaariota lukio- ja perusopetusta antaville oppilaitoksille Suomessa. Skenaarioita käytettiin yrityksen uusien tuote- ja palvelukonseptien kehittämisen pohjana. Kehityshankkeen lopputuloksena yritykselle hahmoteltiin viisi tuote- ja palvelukategoriaa, joilla vastataan oppilaitosasiakkaiden muuttuneisiin tarpeisiin.