”Leikkiminen on hauskinta, kun on kaveri ja saa leikkiä rauhassa” Viisivuotiaiden lasten kokemuksia leikistä päiväkodissa
Eve, Rosa; Savolainen, Hanna-Kaisa (2013)
Eve, Rosa
Savolainen, Hanna-Kaisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013090414976
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013090414976
Tiivistelmä
Opinnäytetyössämme tutkitaan vanhempien lapsilleen tekemän haastattelun avulla viisivuotiaiden lasten kokemuksia, vaikuttamismahdollisuuksia sekä toiveita unelmaleikistään päiväkodissa. Opinnäytetyömme tarkoituksena on päästä sisälle lapsen ajatusmaailmaan leikistään päiväkodissa sekä herättää päiväkodin aikuiset pohtimaan lasten leikkiä sekä osallisuutta leikin suunnittelussa ja toteutuksessa.
Opinnäytetyömme aiheen saimme Vantaan kaupungilta, jonka varhaiskasvatuspalveluiden asiantuntijoiden kanssa teimme yhteistyössä lapsen leikkiin liittyvän haastattelulomakkeen. Opinnäytetyömme pohjautui vantaalaisille lapsille ja nuorille suunnatun vaikuttajapäivän alatapahtumana järjestettävään Mini Vaikuttaja-viikkoon. Tapahtuma oli suunnattu 5-6–vuotiaille Vantaan kaupungin varhaiskasvatuspalveluja käyttäville lapsille. Opinnäytetyömme kohderyhmänä olivat viiden vantaalaisen päiväkodin viisivuotiaat lapset, jotka osallistuivat vuoden 2012 Mini Vaikuttaja-viikkoon. Lapset osallistuivat tutkimukseemme anonyymisti vastaten laatimamme haastattelulomakkeen kysymyksiin kotona vanhempien avustuksella. Opinnäytetyömme teoreettinen viitekehys muodostui viisivuotiaan lapsen kognitiivisesta ja sosioemotionaalisesta kehityksestä sekä viisivuotiaan lapsen leikistä, leikin kehityksestä sekä eri leikkiteorioiden tarkastelusta. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastelimme myös leikin edellytysten luomista sekä lapsen osallisuutta ja vaikuttamista leikin ja toiminnan suunnittelussa päiväkodissa.
Opinnäytetyömme tuloksista näemme kavereiden, leikkirauhan sekä riidattomuuden tärkeyden viisivuotiaan lapsen leikissä. Useat lapset ovat kokeneet tyytymättömyyttä osallisuuden ja vaikuttamisen toteutumisessa. Opinnäytetyömme tulosten mukaan lapset ovat toivoneet unelmaleikiltään lähes samoja asioita, mitä he nykyhetkessäkin pitävät mieluisimpina seikkoina leikissään. Vantaan kaupunki voi hyödyntää opinnäytetyömme tuloksia lasten leikin ja osallisuuden tarkastelemisessa sekä kehittämistyössä päiväkodissa.
Opinnäytetyömme aiheen saimme Vantaan kaupungilta, jonka varhaiskasvatuspalveluiden asiantuntijoiden kanssa teimme yhteistyössä lapsen leikkiin liittyvän haastattelulomakkeen. Opinnäytetyömme pohjautui vantaalaisille lapsille ja nuorille suunnatun vaikuttajapäivän alatapahtumana järjestettävään Mini Vaikuttaja-viikkoon. Tapahtuma oli suunnattu 5-6–vuotiaille Vantaan kaupungin varhaiskasvatuspalveluja käyttäville lapsille. Opinnäytetyömme kohderyhmänä olivat viiden vantaalaisen päiväkodin viisivuotiaat lapset, jotka osallistuivat vuoden 2012 Mini Vaikuttaja-viikkoon. Lapset osallistuivat tutkimukseemme anonyymisti vastaten laatimamme haastattelulomakkeen kysymyksiin kotona vanhempien avustuksella. Opinnäytetyömme teoreettinen viitekehys muodostui viisivuotiaan lapsen kognitiivisesta ja sosioemotionaalisesta kehityksestä sekä viisivuotiaan lapsen leikistä, leikin kehityksestä sekä eri leikkiteorioiden tarkastelusta. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastelimme myös leikin edellytysten luomista sekä lapsen osallisuutta ja vaikuttamista leikin ja toiminnan suunnittelussa päiväkodissa.
Opinnäytetyömme tuloksista näemme kavereiden, leikkirauhan sekä riidattomuuden tärkeyden viisivuotiaan lapsen leikissä. Useat lapset ovat kokeneet tyytymättömyyttä osallisuuden ja vaikuttamisen toteutumisessa. Opinnäytetyömme tulosten mukaan lapset ovat toivoneet unelmaleikiltään lähes samoja asioita, mitä he nykyhetkessäkin pitävät mieluisimpina seikkoina leikissään. Vantaan kaupunki voi hyödyntää opinnäytetyömme tuloksia lasten leikin ja osallisuuden tarkastelemisessa sekä kehittämistyössä päiväkodissa.