Ihmissalakuljetusta Itämerellä : Toiminnan vaikutusten arviointi yritysturvallisuuden näkökulmasta
Harju, Aki (2013)
Harju, Aki
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091715345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091715345
Tiivistelmä
Suomessa tavataan vuosittain tuhansia laittomasti maassa oleskelevia henkilöitä. Laittomasti oleskelemassa tavatut henkilöt ovat tulleet hyvin usein satamien kautta maahan. Useimmiten henkilöt matkustavat aluksella jonkun toisen henkilön matkustusasiakirjaa ja henkilöllisyyttä hyväksi käyttäen.
Matkustajaliikennettä harjoittava yhtiö on lain mukaan velvollinen luetteloimaan kaikki sen aluksilla matkustavat henkilöt turvallisuuden ylläpitämiseksi sekä pelastus- ja etsintätoiminnan tehostamiseksi. Henkilötietojen käsittelyä varten yhtiön tulee perustaa henkilöluettelointijärjestelmä, jonka ylläpitämisessä tulee noudattaa henkilötietolakia. Rekisterinpitäjänä yhtiön tulee muun muassa huolehtia, että järjestelmään kirjataan ainoastaan virheettömiä tietoja.
Kuvaan tässä tutkimuksessa sataman kautta tapahtuvaa ihmissalakuljetusta tarkastelemalla esitutkintaviranomaisten vuosina 2009 – 2010 tutkittavana olleita tapauksia. Ihmissalakuljetuksessa hyödynnetään sataman ja alusten välisen kulunvalvonnan puutteita. Kulunvalvonnan puutteet on todettavissa matkustaja-aluksen henkilöluettelon virheellisenä tietosisältönä. Tutkimuksessa tarkasteltujen tapausten perusteella henkilöluetteloissa ilmenee virheitä sekä luetteloon kirjattujen henkilöiden lukumäärään että henkilötietojen osalta. Ainakaan muutaman, varsin merkittävän, yhtiön osalta henkilöluettelointi ei täytä turvalliseen merenkulkuun tähtäävän lain sekä henkilötietolain asettamia vaatimuksia.
Matkustaja-aluksen henkilöluettelo on riskienhallintatyökalu, joka tukee useaa yritysturvallisuuden osa-aluetta. Salakuljetustoiminnan lisäksi olen tarkastellut tutkimuksessa mitä turvallisuusvaikutuksia matkustaja-aluksen henkilöluettelolla on matkustajaliikennettä harjoittavalle yhtiölle sekä ympäröivälle yhteiskunnalle. Matkustaja-aluksen henkilöluetteloista annetun lain tavoitteiden lisäksi henkilöluettelon tietosisältö tukee alusten päivittäistoimintoja muun muassa turvallisuusjohtamisen, järjestyksen ylläpidon sekä rikostorjunnan osalta. Laajemmin tarkasteltuna virheetön luettelo minimoi yhtiön kilpailukykyyn ja jatkuvuuteen kohdistuvia riskejä onnettomuuden tapahtuessa.
Matkustaja-aluksen merionnettomuuden ollessa kyseessä puhutaan yleensä suuronnettomuudesta tai monialaonnettomuudesta, jossa vahingot kohdistuvat ihmishenkien lisäksi omaisuuteen ja ympäristöön. Inhimillinen ja ympäristöllinen katastrofi koskettaa todennäköisesti useaa valtiota ja sen kansalaisia. Matkustaja-aluksen henkilöluetteloinnilla pyritään varautumaan ja ehkäisemään tällaisen katastrofin seurauksia. Vuoden 2008 - 2011 Sisäisen turvallisuuden ohjelman mukaan matkustaja-aluksen henkilöluettelo tukee myös kansallisen rikostorjunnan tavoitteita muuttuvassa maailmassa; tällöin puhutaan terrorismin ja rajat ylittävän rikollisuuden torjunnasta. Satamat ja niillä liikennöivät alukset ovat osa yhteiskunnan elintärkeää infrastruktuuria ja potentiaalinen kohde terrorismille. Tällä hetkellä näillä turvallisuuskriittisillä alueilla voi liikkua anonyymisti lähes kuka tahansa.
Matkustajaliikennettä harjoittava yhtiö on lain mukaan velvollinen luetteloimaan kaikki sen aluksilla matkustavat henkilöt turvallisuuden ylläpitämiseksi sekä pelastus- ja etsintätoiminnan tehostamiseksi. Henkilötietojen käsittelyä varten yhtiön tulee perustaa henkilöluettelointijärjestelmä, jonka ylläpitämisessä tulee noudattaa henkilötietolakia. Rekisterinpitäjänä yhtiön tulee muun muassa huolehtia, että järjestelmään kirjataan ainoastaan virheettömiä tietoja.
Kuvaan tässä tutkimuksessa sataman kautta tapahtuvaa ihmissalakuljetusta tarkastelemalla esitutkintaviranomaisten vuosina 2009 – 2010 tutkittavana olleita tapauksia. Ihmissalakuljetuksessa hyödynnetään sataman ja alusten välisen kulunvalvonnan puutteita. Kulunvalvonnan puutteet on todettavissa matkustaja-aluksen henkilöluettelon virheellisenä tietosisältönä. Tutkimuksessa tarkasteltujen tapausten perusteella henkilöluetteloissa ilmenee virheitä sekä luetteloon kirjattujen henkilöiden lukumäärään että henkilötietojen osalta. Ainakaan muutaman, varsin merkittävän, yhtiön osalta henkilöluettelointi ei täytä turvalliseen merenkulkuun tähtäävän lain sekä henkilötietolain asettamia vaatimuksia.
Matkustaja-aluksen henkilöluettelo on riskienhallintatyökalu, joka tukee useaa yritysturvallisuuden osa-aluetta. Salakuljetustoiminnan lisäksi olen tarkastellut tutkimuksessa mitä turvallisuusvaikutuksia matkustaja-aluksen henkilöluettelolla on matkustajaliikennettä harjoittavalle yhtiölle sekä ympäröivälle yhteiskunnalle. Matkustaja-aluksen henkilöluetteloista annetun lain tavoitteiden lisäksi henkilöluettelon tietosisältö tukee alusten päivittäistoimintoja muun muassa turvallisuusjohtamisen, järjestyksen ylläpidon sekä rikostorjunnan osalta. Laajemmin tarkasteltuna virheetön luettelo minimoi yhtiön kilpailukykyyn ja jatkuvuuteen kohdistuvia riskejä onnettomuuden tapahtuessa.
Matkustaja-aluksen merionnettomuuden ollessa kyseessä puhutaan yleensä suuronnettomuudesta tai monialaonnettomuudesta, jossa vahingot kohdistuvat ihmishenkien lisäksi omaisuuteen ja ympäristöön. Inhimillinen ja ympäristöllinen katastrofi koskettaa todennäköisesti useaa valtiota ja sen kansalaisia. Matkustaja-aluksen henkilöluetteloinnilla pyritään varautumaan ja ehkäisemään tällaisen katastrofin seurauksia. Vuoden 2008 - 2011 Sisäisen turvallisuuden ohjelman mukaan matkustaja-aluksen henkilöluettelo tukee myös kansallisen rikostorjunnan tavoitteita muuttuvassa maailmassa; tällöin puhutaan terrorismin ja rajat ylittävän rikollisuuden torjunnasta. Satamat ja niillä liikennöivät alukset ovat osa yhteiskunnan elintärkeää infrastruktuuria ja potentiaalinen kohde terrorismille. Tällä hetkellä näillä turvallisuuskriittisillä alueilla voi liikkua anonyymisti lähes kuka tahansa.