Osallisuus - oikeutta vai pakkoa?
Editoija
Era, Taina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-280-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-280-6
Tiivistelmä
Osallisuus ei ole keino tai väline, palvelut ovat” -artikkeli analysoi poliittisia ohjelmia ja selvityksiä hyvinvoinnin teorian taloudellisilla, toiminnallisilla ja yhteisöllisillä
ulottuvuuksilla. Nuorten miesten palvelukokemuksia tarkastellaan artikkelissa ”Osallisuuden reunaehdot palvelujärjestelmässä”. Nuorten miesten
mukaan osallisuus palvelujärjestelmässä mahdollistuu työntekijän ja nuoren aidon kohtaamisen sekä yksilöllisen ja nuoren aikuisen elämäntilannetta kunnioittavan palvelun avulla.
”Mikä auttaa? keskisuomalaisten asiakkaiden arviointeja ammatillisesta kuntoutuksesta ja aktivoinnista ” artikkeli esittää neljä asiakkaita auttavaa elementtiä: palveluita ja palveluprosessia koordinoiva työote, pitkäjänteinen ja dialoginen palveluohjaus, asiakkaiden osallisuus palveluissa ja yhteisössä. Asiakastyytyväisyys, arviointi ja osallisuus” artikkeli pohtii arviointityön vaikuttavuutta ja nostaa esiin työllistämistoimenpiteissä olleiden asiakkaiden esittämiä kehittämistarpeita.
”Nuoret toiminnan kehittäjinä Nuortentalo Katutason toiminnassa” artikkelissa kerrotaan bench-marking menetelmällä toteutetusta toiminnan kehittämisestä. Artikkeli ”Kuntouttavan työtoiminnan asiakasraadit ja palveluiden kehittäminen” kuvailee asiakasraatien ja sähköisen asiakaspalautteen toimivuutta osallisuuden näkökulmasta.
ulottuvuuksilla. Nuorten miesten palvelukokemuksia tarkastellaan artikkelissa ”Osallisuuden reunaehdot palvelujärjestelmässä”. Nuorten miesten
mukaan osallisuus palvelujärjestelmässä mahdollistuu työntekijän ja nuoren aidon kohtaamisen sekä yksilöllisen ja nuoren aikuisen elämäntilannetta kunnioittavan palvelun avulla.
”Mikä auttaa? keskisuomalaisten asiakkaiden arviointeja ammatillisesta kuntoutuksesta ja aktivoinnista ” artikkeli esittää neljä asiakkaita auttavaa elementtiä: palveluita ja palveluprosessia koordinoiva työote, pitkäjänteinen ja dialoginen palveluohjaus, asiakkaiden osallisuus palveluissa ja yhteisössä. Asiakastyytyväisyys, arviointi ja osallisuus” artikkeli pohtii arviointityön vaikuttavuutta ja nostaa esiin työllistämistoimenpiteissä olleiden asiakkaiden esittämiä kehittämistarpeita.
”Nuoret toiminnan kehittäjinä Nuortentalo Katutason toiminnassa” artikkelissa kerrotaan bench-marking menetelmällä toteutetusta toiminnan kehittämisestä. Artikkeli ”Kuntouttavan työtoiminnan asiakasraadit ja palveluiden kehittäminen” kuvailee asiakasraatien ja sähköisen asiakaspalautteen toimivuutta osallisuuden näkökulmasta.