”Rytmi raikaa!” : OPAS RYTMIKASVATUKSESTA 3–5-VUOTIAIDEN LASTEN KANSSA TYÖSKENTELEVILLE
Ihanus, Anu; Pirhonen, Nina (2013)
Ihanus, Anu
Pirhonen, Nina
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100215780
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100215780
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena on olla ensiaskel Peltosirkun päiväkodin musiikkikasvatuksen kehittämisessä ja luoda pohjaa melko uuden päiväkodin musiikkikasvatukselle. Musiikkikasvatuksen osa-alueesta opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää rytmikasvatuksen osa-aluetta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa noin vuoden toiminnassa olleen Peltosirkun päiväkodin työntekijöille työn tueksi opas rytmikasvatuksesta. Työ on toiminnallinen opinnäytetyö.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin päiväkodin 3–5-vuotiaiden lasten ryhmässä. Opinnäytetyön produktiona syntynyt opas sisältää teoriaa musiikki- ja rytmikasvatuksesta sekä esimerkkiharjoituksia. Oppaassa on huomioitu lapsilähtöisyys, sillä se on kuvitettu lasten piirtämillä kuvilla, ja yksi harjoituksista on tehty yhdessä lasten kanssa.
Opas tehtiin 3–5-vuotiaiden lasten kanssa työskenteleville varhaiskasvattajille. Teorioissa huomioitiin 1–6-vuotiaat lapset ja harjoituksissa keskityttiin 3–5-vuotiaisiin lapsiin ja heidän kehitystasoonsa. Harjoitukset tehtiin helposti sovellettaviksi, jotta koko päiväkoti voi hyödyntää opasta arjessa. Opasta on mahdollista työstää jatkossa esimerkiksi keskittymällä 1–2-vuotiaiden lasten musiikkituokioihin. Työntekijöille voitaisiin järjestää koulutustilaisuus rytmikasvatuksesta oppaan pohjalta.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin päiväkodin 3–5-vuotiaiden lasten ryhmässä. Opinnäytetyön produktiona syntynyt opas sisältää teoriaa musiikki- ja rytmikasvatuksesta sekä esimerkkiharjoituksia. Oppaassa on huomioitu lapsilähtöisyys, sillä se on kuvitettu lasten piirtämillä kuvilla, ja yksi harjoituksista on tehty yhdessä lasten kanssa.
Opas tehtiin 3–5-vuotiaiden lasten kanssa työskenteleville varhaiskasvattajille. Teorioissa huomioitiin 1–6-vuotiaat lapset ja harjoituksissa keskityttiin 3–5-vuotiaisiin lapsiin ja heidän kehitystasoonsa. Harjoitukset tehtiin helposti sovellettaviksi, jotta koko päiväkoti voi hyödyntää opasta arjessa. Opasta on mahdollista työstää jatkossa esimerkiksi keskittymällä 1–2-vuotiaiden lasten musiikkituokioihin. Työntekijöille voitaisiin järjestää koulutustilaisuus rytmikasvatuksesta oppaan pohjalta.