Laatutyön määritelmä : case: ohjeita ja arviointia Yritys X:n laatutoiminnasta
Lempinen, Juulia (2013)
Lempinen, Juulia
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013093015721
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013093015721
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee laatutyötä, ja sen joitain tärkeimpiä määritelmiä pk-yrityksessä. Pääpaino työssä on teoriassa, joka käytännössä toteutuessaan ohjaa toimintaa yrityksessä parempaa laatua kohti. Teoria käsittelee toimintamalleja ja prosessin vaiheita, jotka tulee toteuttaa kun pyritään mahdollisimman korkeaan laatuun. Lähteet teoriaosassa on kirjallisia, sekä Internet -lähteitä.
Teorian pohjalta laadin tutkimusosan, jossa esittelen esimerkkimallin laatujärjestelmästä, jota caseyritys voi käyttää. Mallin pääkohdat on selvennetty hieman laajemmin, ja näitä selvennyksiä voidaan käyttää toiminnassa muisti- tai tehtävälistana. Tämän jälkeen käydään läpi vielä yrityksen edustajien kommentit tähän ehdotukseen. Opinnäytetyön lopussa on prosessikaavio yrityksen pääprosesseista. Tässä osassa lähteenä käytettiin haastattelututkimusta, Internet -lähteitä, sekä teoriaosassa käsiteltyä tietoa.
Tarkoitus tällä työllä on luoda Yritys X:lle ohjeet, joita noudattamalla yritys voi todistaa asiakkailleen ja muille sidosryhmille laatutyön toteutumisen. Nämä ohjeet käyttöön ottamalla yrityksen on myös helpompi perehdyttää uudet työntekijät käytössä oleviin toimintamalleihin. Opinnäytetyön antaman tiedon pohjalta yritys voi helpommin alkaa luomaan myös laatukäsikirjaa näin halutessaan.
Teorian pohjalta laadin tutkimusosan, jossa esittelen esimerkkimallin laatujärjestelmästä, jota caseyritys voi käyttää. Mallin pääkohdat on selvennetty hieman laajemmin, ja näitä selvennyksiä voidaan käyttää toiminnassa muisti- tai tehtävälistana. Tämän jälkeen käydään läpi vielä yrityksen edustajien kommentit tähän ehdotukseen. Opinnäytetyön lopussa on prosessikaavio yrityksen pääprosesseista. Tässä osassa lähteenä käytettiin haastattelututkimusta, Internet -lähteitä, sekä teoriaosassa käsiteltyä tietoa.
Tarkoitus tällä työllä on luoda Yritys X:lle ohjeet, joita noudattamalla yritys voi todistaa asiakkailleen ja muille sidosryhmille laatutyön toteutumisen. Nämä ohjeet käyttöön ottamalla yrityksen on myös helpompi perehdyttää uudet työntekijät käytössä oleviin toimintamalleihin. Opinnäytetyön antaman tiedon pohjalta yritys voi helpommin alkaa luomaan myös laatukäsikirjaa näin halutessaan.