”HÄIJYHERNEITÄ JA LEMPEYSLIENTÄ” Oppaan kehittäminen varhaiskasvatusikäisten ristiriitatilanteisiin
Turunen, Tiina; Liuska, Kirsi (2013)
Turunen, Tiina
Liuska, Kirsi
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100515869
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100515869
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli päiväkotilasten ristiriitatilanteiden käsittelytaitojen kehittäminen ja vahvistaminen. Sosiaaliset ristiriitatilanteet ovat osa arkipäivää, mutta niiden ratkomista voidaan harjoitella. Lasten sosiaalisten taitojen kehittäminen on myös yksi valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman tavoitteista.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi yhteistyöpäiväkodin käyttöön toimintaopas, jonka avulla ristiriitatilanteita voidaan käsitellä. Opas sisältää maatila-aiheisen taustatarinan sekä luovien ja toiminnallisten menetelmien harjoitteita. Oppaan taustatarina pohjautuu erään joensuulaisen päiväkotiryhmän 5-vuotiaiden lasten ja aikuisten omiin kokemuksiin. Tiedot kohderyhmän kokemuksista ristiriitatilanteista hankittiin lasten piirustuksista, sadutuksista sekä aikuisten ryhmähaastattelusta. Taustarina on jaettu saatujen tulosten pohjalta neljään eri teemaan: leikkitilanne, temperamenttierot ja erilaisuus, siirtymätilanteet sekä käsitys oikeasta ja väärästä. Opasta, taustatarinaa ja harjoitteita testattiin kolmena toimintapäivänä päiväkotiryhmässä.
Opasta arvioivat päiväkodin henkilökunnan lisäksi päiväkodin lapset sekä vertaisarvioijat. Arvioinnin perusteella opas oli käytännöllinen ja toimiva ja sen sisältämät harjoitteet soveltuivat lasten kanssa työskentelyyn. Luovia ja toiminnallisia menetelmiä voidaan onnistuneesti hyödyntää myös haasteellisten teemojen käsittelyssä. Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista nähdä, kuinka opas toimisi käytännössä muissa lapsiryhmissä.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi yhteistyöpäiväkodin käyttöön toimintaopas, jonka avulla ristiriitatilanteita voidaan käsitellä. Opas sisältää maatila-aiheisen taustatarinan sekä luovien ja toiminnallisten menetelmien harjoitteita. Oppaan taustatarina pohjautuu erään joensuulaisen päiväkotiryhmän 5-vuotiaiden lasten ja aikuisten omiin kokemuksiin. Tiedot kohderyhmän kokemuksista ristiriitatilanteista hankittiin lasten piirustuksista, sadutuksista sekä aikuisten ryhmähaastattelusta. Taustarina on jaettu saatujen tulosten pohjalta neljään eri teemaan: leikkitilanne, temperamenttierot ja erilaisuus, siirtymätilanteet sekä käsitys oikeasta ja väärästä. Opasta, taustatarinaa ja harjoitteita testattiin kolmena toimintapäivänä päiväkotiryhmässä.
Opasta arvioivat päiväkodin henkilökunnan lisäksi päiväkodin lapset sekä vertaisarvioijat. Arvioinnin perusteella opas oli käytännöllinen ja toimiva ja sen sisältämät harjoitteet soveltuivat lasten kanssa työskentelyyn. Luovia ja toiminnallisia menetelmiä voidaan onnistuneesti hyödyntää myös haasteellisten teemojen käsittelyssä. Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista nähdä, kuinka opas toimisi käytännössä muissa lapsiryhmissä.