Toimintatapakäsikirja tilitoimistolle
Lallo, Piia (2013)
Lallo, Piia
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100415853
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100415853
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe on toimintatapakäsikirja tilitoimistolle. Opinnäytetyö sai alkunsa voimassa olleen toimintatapakäsikirjan päivittämisen tarpeesta. Tarkoituksena oli saada ajantasainen ohje ja tuki yhtenäisistä toimintatavoista työntekijöille, niin uusille kuin vanhoillekin. Työ oli toiminnallinen opinnäytetyö. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Visma Services Oy:n Lappeenrannan toimisto.
Yhtenäisten toimintatapojen avulla paikallisen työyhteisön, kuten koko yrityksen kaikkien toimipaikkojen, työt voidaan hoitaa joustavasti ja selkeällä kaavalla. Hätätapauksissakin on helpompi toimia, kun tietää mitkä ovat olleet toimintatavat kyseessä olevissa tilanteissa. Opinnäytetyössä käsiteltiin teoriaosuudessa laatua, tiimityötä ja case-yritystä. Toimintatavat ovat yhteydessä palvelun hyvään laatuun, kuten myös tiimityöskentelyn mutkattomuuteen. Työssä kerrottiin case -yrityksestä, niin koko konsernista kuin paikallisesta toimistostakin, ja sen toimintatavoista. Toiminnallinen osuus oli Visma Services Oy:lle tehty 184-sivuinen toimintatapakäsikirja. Toimintatapakäsikirja on tehty laatutyöryhmän sekä erilaisten esitysten ja olemassa olevien toimintatapaohjeiden avulla.
Toimintatapakäsikirjassa on käsitelty kaikki olennainen case-yrityksen toimintatapoja koskeva tieto niin tilinpäätöksestä kuin yleisistä toiminnoistakin. Käsikirjan tarkoituksena on olla apuna aloittavalle työntekijälle kuten myös tukena vanhemmille työntekijöillekin. Toimintatapakäsikirja toimii myös apuna perehdytysvaiheessa. Opas on yrityksen intranetissa.
Toimintatapakäsikirjasta tuli lähes kaiken kattava tietoisku työntekijöille. Toimintatapoja tulisi kehittää jatkossakin ja toimintatapakäsikirjaa päivitetään aina, kun sille tarvetta nähdään myöhemmin.
Yhtenäisten toimintatapojen avulla paikallisen työyhteisön, kuten koko yrityksen kaikkien toimipaikkojen, työt voidaan hoitaa joustavasti ja selkeällä kaavalla. Hätätapauksissakin on helpompi toimia, kun tietää mitkä ovat olleet toimintatavat kyseessä olevissa tilanteissa. Opinnäytetyössä käsiteltiin teoriaosuudessa laatua, tiimityötä ja case-yritystä. Toimintatavat ovat yhteydessä palvelun hyvään laatuun, kuten myös tiimityöskentelyn mutkattomuuteen. Työssä kerrottiin case -yrityksestä, niin koko konsernista kuin paikallisesta toimistostakin, ja sen toimintatavoista. Toiminnallinen osuus oli Visma Services Oy:lle tehty 184-sivuinen toimintatapakäsikirja. Toimintatapakäsikirja on tehty laatutyöryhmän sekä erilaisten esitysten ja olemassa olevien toimintatapaohjeiden avulla.
Toimintatapakäsikirjassa on käsitelty kaikki olennainen case-yrityksen toimintatapoja koskeva tieto niin tilinpäätöksestä kuin yleisistä toiminnoistakin. Käsikirjan tarkoituksena on olla apuna aloittavalle työntekijälle kuten myös tukena vanhemmille työntekijöillekin. Toimintatapakäsikirja toimii myös apuna perehdytysvaiheessa. Opas on yrityksen intranetissa.
Toimintatapakäsikirjasta tuli lähes kaiken kattava tietoisku työntekijöille. Toimintatapoja tulisi kehittää jatkossakin ja toimintatapakäsikirjaa päivitetään aina, kun sille tarvetta nähdään myöhemmin.
