Kilpailija-analyysi : kilpailija-analyysi Lahden keskustan suosituimmista baareista ja yökerhoista
Kurkela, Joona (2009)
Kurkela, Joona
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912188314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912188314
Tiivistelmä
Tämä tutkimuksellinen opinnäytetyö käsittelee Lahden keskustan suosituimpien baarien ja yökerhojen kilpailutilannetta. Työn tavoitteena on selvittää kilpailija-analyysin avulla käytössä olevat liikeideat ja asiakasryhmät. Kilpailija-analyysin avulla pyritään selvittämään millaiselle ravintolayritykselle Lahdessa olisi kysyn-tää?
Opinnäytetyön avulla pyritään luomaan tietopohja uuden ravintolayrityksen perus-tamiselle Lahden keskustaan. Kilpailutilanne Lahden keskustassa on tällä hetkellä erittäin kova, ja ravintolat kilpailevat usein samoista asiakkaista. Tutkimuksen avulla on pyritty selvittämään Lahden keskustan suosituimpien baarien ja yöker-hojen toimintatapoja ja kilpailuetuja.
Opinnäytetyössä on käytetty tutkimusmenetelmänä laadullista tutkimusta ja aineis-ton hankintamenetelmänä haastattelua. Tutkimuksessa haastateltiin kuutta lahte-laisen ravintoloiden johdosta vastaavaa henkilöä. Haastattelun katsottiin sopivan menetelmänä tutkimukseen parhaiten, koska se antaa kilpailija-analyysin vaatimaa syvällisempää tietoa yrityksestä.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että liikeideat ovat Lahden kes-kustan ravintoloissa samankaltaisia muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta. Ra-vintoloiden liikeideoissa ei myöskään ollut tarkoin määritelty haluttua asiakas-segmenttiä, jolloin markkinointitoimia ei ole voitu kohdistaa tietylle kohderyhmäl-le.
Tulosten perusteella voidaan myös päätellä, että Lahden keskustassa on kysyntää ravintolalle, jolla on kilpailijoista erottuva, ainutlaatuinen liikeidea ja tarkoin mää-ritelty asiakassegmentti.
Opinnäytetyön avulla pyritään luomaan tietopohja uuden ravintolayrityksen perus-tamiselle Lahden keskustaan. Kilpailutilanne Lahden keskustassa on tällä hetkellä erittäin kova, ja ravintolat kilpailevat usein samoista asiakkaista. Tutkimuksen avulla on pyritty selvittämään Lahden keskustan suosituimpien baarien ja yöker-hojen toimintatapoja ja kilpailuetuja.
Opinnäytetyössä on käytetty tutkimusmenetelmänä laadullista tutkimusta ja aineis-ton hankintamenetelmänä haastattelua. Tutkimuksessa haastateltiin kuutta lahte-laisen ravintoloiden johdosta vastaavaa henkilöä. Haastattelun katsottiin sopivan menetelmänä tutkimukseen parhaiten, koska se antaa kilpailija-analyysin vaatimaa syvällisempää tietoa yrityksestä.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että liikeideat ovat Lahden kes-kustan ravintoloissa samankaltaisia muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta. Ra-vintoloiden liikeideoissa ei myöskään ollut tarkoin määritelty haluttua asiakas-segmenttiä, jolloin markkinointitoimia ei ole voitu kohdistaa tietylle kohderyhmäl-le.
Tulosten perusteella voidaan myös päätellä, että Lahden keskustassa on kysyntää ravintolalle, jolla on kilpailijoista erottuva, ainutlaatuinen liikeidea ja tarkoin mää-ritelty asiakassegmentti.