Imagon ja tunnettuuden kehittäminen : case: Vibram FiveFingers
Pesonen, Tuure (2013)
Pesonen, Tuure
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100115729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100115729
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Vibram FiveFingers -paljasjalkakenkien imagon ja tunnettuuden kehittämistä Suomessa. Työ on toiminnallinen opinnäytetyö, ja se tarkastelee imagoa, tunnettuutta, brändiä ja markkinointia sekä markkinointia ja mainontaa sosiaalisessa mediassa, painottuen erityisesti imagoon ja brändiin, jotka ovat oleellisia työn kannalta. Työ on tehty toimeksiantona Helsingin Urheilusopille, joka vastaa Vibram FiveFingers -jalkineiden maahantuonnista Suomessa.
Teoriaosuudessa käsitellään aluksi markkinointia ja sitä, millä tavoin markkinointia voi hyödyntää imagon ja tunnettuuden lisäämisessä. Tämän jälkeen tarkastellaan imagoa ja brändiä ja sitä, mitkä tekijät vaikuttavat ihmisten mielikuviin jostakin tuotteesta ja brändistä ja myös sitä, miten jostain tuotteesta voi tulla brändituote.
Toiminnallisessa osuudessa käsitellään, miten Vibram FiveFingers -jalkineita olisi mahdollista tehdä tunnetummaksi Suomessa. Osiossa käydään läpi yrityksen nykyisiä toimintatapoja imagon ja tunnettuuden lisäämiseksi sekä mahdollisia uusia tapoja, joilla on mahdollista parantaa tuotteen tunnettuutta. Työ pohjautuu omakohtaisiin havaintoihin, joita on saatu työharjoittelussa kyseisessä maahantuontiyrityksessä, yrityksen edustajan haastatteluun sekä aihetta käsittelevään kirjallisuuteen ja internetlähteisiin.
Johtopäätökset muodostettiin Vibram FiveFingersien maahantuojan tämänhetkisestä tilasta, sekä annettiin ehdotuksia, joilla on mahdollista parantaa tuotteen tunnettuutta ja näkyvyyttä.
Teoriaosuudessa käsitellään aluksi markkinointia ja sitä, millä tavoin markkinointia voi hyödyntää imagon ja tunnettuuden lisäämisessä. Tämän jälkeen tarkastellaan imagoa ja brändiä ja sitä, mitkä tekijät vaikuttavat ihmisten mielikuviin jostakin tuotteesta ja brändistä ja myös sitä, miten jostain tuotteesta voi tulla brändituote.
Toiminnallisessa osuudessa käsitellään, miten Vibram FiveFingers -jalkineita olisi mahdollista tehdä tunnetummaksi Suomessa. Osiossa käydään läpi yrityksen nykyisiä toimintatapoja imagon ja tunnettuuden lisäämiseksi sekä mahdollisia uusia tapoja, joilla on mahdollista parantaa tuotteen tunnettuutta. Työ pohjautuu omakohtaisiin havaintoihin, joita on saatu työharjoittelussa kyseisessä maahantuontiyrityksessä, yrityksen edustajan haastatteluun sekä aihetta käsittelevään kirjallisuuteen ja internetlähteisiin.
Johtopäätökset muodostettiin Vibram FiveFingersien maahantuojan tämänhetkisestä tilasta, sekä annettiin ehdotuksia, joilla on mahdollista parantaa tuotteen tunnettuutta ja näkyvyyttä.