Verkkokaupan avaaminen Ruotsiin
Helén, Aapo (2013)
Helén, Aapo
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013101416100
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013101416100
Tiivistelmä
Toimeksiantajayrityksenä opinnäytetyölle toimi korualan pienyritys Kelttikorut 925. Yrityksellä on ollut verkkokauppa vuodesta 2002 lähtien. Verkkokaupan liikevaihto on kasvanut vuosi vuodelta. Suomessa kasvun mahdollisuudet ovat kuitenkin rajalliset, joten sen myötä yrityksen tarkoituksena on avata lähiaikoina verkkokauppa Ruotsiin.
Työssäni selvitin, mitkä ovat tehokkaimmat markkinointikeinot tuotteen lanseeraamiseen Ruotsin markkinoille ja mitä verkkokauppiaan on otettava huomioon verkkokaupan kannalta olennaisessa lainsäädännössä ja paikallisissa kuluttajatottumuksissa kansainvälistyessään. Tämän pohjalta kävin läpi mahdolliset muutostarpeet.
Tutkimus tehtiin käyttäen kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus oli myös tietyin osin toiminnallinen ja vertailin siinä Suomen ja Ruotsin välistä verkkokauppaa. Opinnäytetyössä käyttämäni aineiston kokosin aiheeseen liittyvistä kirjallisista materiaaleista, tutkimuksista, juridiikasta sekä verkkojulkaisuista. Lisäksi opinnäytetyössä on käytetty case-yritykseltä saatua yritystietoa.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että verkkokaupan lainsäädännölliset erot Suomen ja Ruotsin välillä ovat hyvin pienet. Euroopan Unionin yhteisen sääntelyn kautta rajat ylittävä verkkokaupankäynti on helpottunut huomattavasti. Tutkimuksesta kävi myös ilmi, että toimeksiantoyritykseni on hyvä lisätä rekisteröitymismahdollisuus verkkosivuilleen helpottaakseen rajat ylittävää verkkokaupankäyntiä sekä mahdollistaakseen mm. sähköpostimarkkinoinnin. Ruotsalaiset ovat hyvin tottuneita verkkokaupan käyttäjiä ja vaativat etenkin nopeita toimitusaikoja. He käyttävät eniten hakukoneita ja vertailusivustoja löytääkseen tien verkkokauppaan. Tämä tarkoittaa sitä, että markkinoinnissa on panostettava erityisesti hakukonemarkkinointiin. Verkkomarkkinoinnin ohessa tärkeänä markkinointikanavana toimivat myös kansainväliset messut Ruotsissa, joihin myös toimeksiantoyritykseni aikoo tulevaisuudessa osallistua.
Työssäni selvitin, mitkä ovat tehokkaimmat markkinointikeinot tuotteen lanseeraamiseen Ruotsin markkinoille ja mitä verkkokauppiaan on otettava huomioon verkkokaupan kannalta olennaisessa lainsäädännössä ja paikallisissa kuluttajatottumuksissa kansainvälistyessään. Tämän pohjalta kävin läpi mahdolliset muutostarpeet.
Tutkimus tehtiin käyttäen kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus oli myös tietyin osin toiminnallinen ja vertailin siinä Suomen ja Ruotsin välistä verkkokauppaa. Opinnäytetyössä käyttämäni aineiston kokosin aiheeseen liittyvistä kirjallisista materiaaleista, tutkimuksista, juridiikasta sekä verkkojulkaisuista. Lisäksi opinnäytetyössä on käytetty case-yritykseltä saatua yritystietoa.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että verkkokaupan lainsäädännölliset erot Suomen ja Ruotsin välillä ovat hyvin pienet. Euroopan Unionin yhteisen sääntelyn kautta rajat ylittävä verkkokaupankäynti on helpottunut huomattavasti. Tutkimuksesta kävi myös ilmi, että toimeksiantoyritykseni on hyvä lisätä rekisteröitymismahdollisuus verkkosivuilleen helpottaakseen rajat ylittävää verkkokaupankäyntiä sekä mahdollistaakseen mm. sähköpostimarkkinoinnin. Ruotsalaiset ovat hyvin tottuneita verkkokaupan käyttäjiä ja vaativat etenkin nopeita toimitusaikoja. He käyttävät eniten hakukoneita ja vertailusivustoja löytääkseen tien verkkokauppaan. Tämä tarkoittaa sitä, että markkinoinnissa on panostettava erityisesti hakukonemarkkinointiin. Verkkomarkkinoinnin ohessa tärkeänä markkinointikanavana toimivat myös kansainväliset messut Ruotsissa, joihin myös toimeksiantoyritykseni aikoo tulevaisuudessa osallistua.