Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Käytettävyys ja luotettavuus verkkokaupassa Case: Kaalimato.com

Karhu, Marja (2013)

 
Avaa tiedosto
Karhu_Marja.pdf (290.7Kt)
Lataukset: 


Karhu, Marja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100415835
Tiivistelmä
Tässä ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetyössä käsitellään verkkokaupan käytettävyyttä ja luotettavuutta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia erotiikkaverkkokauppa Kaalimato.comin sivustoa ja verkkokauppaa käyttäjätutkimuksen avulla. Tutkimuksessa haluttiin saada selville, onko kauppa käytettävä tavallisen käyttäjän mielestä ja minkälaisia ongelmia käyttäjä voi sivustolta löytää.

Opinnäytetyön näkökulma on verkkokaupan käytettävyys ja luotettavuus, sekä se, kuinka nämä vaikuttavat toisiinsa. Koska kohdeyrityksenä on erotiikkaliike, oli luonnollista ottaa työhön mukaan seksuaalisuuden näkökulma. Työssä on pyritty myös löytämään vastaus siihen, mikä tekee verkkokaupasta luotettavan käyttäjän mielestä ja miten hyvä käytettävyys voi siihen vaikuttaa.

Internet-sivuja voidaan tutkia monella tavalla, käytettävyystestaus on vain yksi monista tavoista. Kaalimadon sivuja tutkitaan jo klikkauksia mittaamalla, käytettävyystutkimus täydentää muilla tavoin saatuja tutkimustuloksia.

Käytettävyystutkimus tehtiin kesällä 2012 yhteensä yhdeksän tutkimukseen osallistuneen henkilön kanssa. Käytettävyystutkimus järjestettiin niin, että ensin kehitettiin testitarina, jonka mukaan käyttäjä yritti sivustolla toimia. Testauksen jälkeen jokainen testikäyttäjä vielä haastateltiin. Sekä testit että haastattelut äänitettiin ja myöhemmin litteroitiin. Käytettävyystutkimuksen ja haastatteluiden tulokset analysoitiin, kirjoitettiin raportin muotoon ja esiteltiin kohdeyrityksen edustajille palaverissa 25.9.2012. Palaverissa keskityttiin lähinnä käytettävyystutkimuksissa esille tulleisiin ongelmakohtiin, joita kohdeorganisaation yhteyshenkilöt aikoivat korjata testien tulosten perusteella.

Käytettävyystestin tarkoitus on tehdä tuotteen käyttölaadusta parempi seuraamalla käyttäjän toimintaa ja reaktioita tilanteessa, joka muistuttaa aitoa tilannetta. Käytettävyystestissä mitataan käytettävyys todellisilla käyttäjillä, kun he tekevät oikeita tehtäviä oikean kaltaisessa ympäristössä.

Haastatteluissa tuli ilmi, että kaikki tutkimukseen osallistuneet ovat käyttäneet verkkokauppoja. Yleensä on haluttu ostaa suomalaisista verkkokaupoista, mutta jos tuotteet saa edullisemmin, ei koettu suureksi kynnykseksi tilata tuotteita muualta Euroopasta. Käytettävyystestauksissa Kaalimadon sivut koettiin suurimmalta osin selkeiksi, mutta muutamia pieniä ongelmakohtia testeissä löytyi. Samat ongelmakohdat toistuivat, mutta jokainen testaaja löysi sivuilta uusia asioita.

Käytettävyystestauksessa esille tulleita ongelmakohtia on sittemmin sivustolla korjattu ja saatu näin parannettua käytettävyyttä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste