Kyselytutkimus estenomiopiskelijoille
Levijoki, Vilma (2013)
Levijoki, Vilma
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100115750
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100115750
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kyselytutkimuksen avulla selvittää Laurean estenomiopiskelijoiden tyytyväisyyttä kauneudenhoitoalan koulutusohjelman opintojaksojen sisältöön ja opetuksen laatuun. Tutkimuksessa selvitettiin myös kuinka tyytyväisiä opiskelijat ovat työharjoitteluun ja sielä suorittamiinsa työtehtäviin. Lisäksi tutkittiin, mitkä aihealueet opiskelijat hallitsevat hyvin ja mitkä heikosti.
Kauneudenhoitoalan koulutusohjelma on vielä melko uusi koulutusala, sillä se aloitettiin vuonna 1998. Koulutusohjelman opetussuunnitelman sisällössä tapahtuu jatkuvasti muutoksia, kun koulutusohjelmaa pyritään muokkaamaan mahdollisimman toimivaksi. Opinnäytetyön työelämäkumppanina toimi Laurea-ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään hyvän opetussuunnitelman ominaisuuksia ja oppimiseen vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi teoriaosuudessa kerrotaan Suomen ammattikorkeakoulujärjestelmästä, Laurea-ammattikorkeakoulusta ja Laurean laadunvarmistus- ja opiskelijapa- lautejärjestelmästä. Lopuksi kerrotaan kauneudenhoitoalan koulutusohjelmasta ja käydään läpi jokaisen vuoden opetussuunnitelma, jotta lukijalle muodostuisi käsitys mitä koulutusohjelma pitää sisällään.
Laurean estenomiopiskelijoiden tyytyväisyyttä ja mielipiteitä kartoitettiin kvantitatiivisen tutkimuksen keinoin e-lomakkeen avulla. Tutkimukseen kerättiin vastauksia toisen, kolmannen ja neljännen vuoden Laurean estenomiopiskelijoilta. Yhteensä vastauksia saatiin 37 henkilöltä, mikä vastaa 45 % kyselyn saaneista.
Kysetutkimuksesta selvisi, mitkä koulutusohjelmaan liittyvät aihealueet opiskelijat kokivat hallitsevansa hyvin ja mitkä huonosti. Tämä tieto on tärkeä erityisesti koulutusohjelman opettajille, jotta opetussuunnitelmaan voidaan tarvittaessa tehdä muutoksia.
Kauneudenhoitoalan koulutusohjelma on vielä melko uusi koulutusala, sillä se aloitettiin vuonna 1998. Koulutusohjelman opetussuunnitelman sisällössä tapahtuu jatkuvasti muutoksia, kun koulutusohjelmaa pyritään muokkaamaan mahdollisimman toimivaksi. Opinnäytetyön työelämäkumppanina toimi Laurea-ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään hyvän opetussuunnitelman ominaisuuksia ja oppimiseen vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi teoriaosuudessa kerrotaan Suomen ammattikorkeakoulujärjestelmästä, Laurea-ammattikorkeakoulusta ja Laurean laadunvarmistus- ja opiskelijapa- lautejärjestelmästä. Lopuksi kerrotaan kauneudenhoitoalan koulutusohjelmasta ja käydään läpi jokaisen vuoden opetussuunnitelma, jotta lukijalle muodostuisi käsitys mitä koulutusohjelma pitää sisällään.
Laurean estenomiopiskelijoiden tyytyväisyyttä ja mielipiteitä kartoitettiin kvantitatiivisen tutkimuksen keinoin e-lomakkeen avulla. Tutkimukseen kerättiin vastauksia toisen, kolmannen ja neljännen vuoden Laurean estenomiopiskelijoilta. Yhteensä vastauksia saatiin 37 henkilöltä, mikä vastaa 45 % kyselyn saaneista.
Kysetutkimuksesta selvisi, mitkä koulutusohjelmaan liittyvät aihealueet opiskelijat kokivat hallitsevansa hyvin ja mitkä huonosti. Tämä tieto on tärkeä erityisesti koulutusohjelman opettajille, jotta opetussuunnitelmaan voidaan tarvittaessa tehdä muutoksia.