Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Asiakaskokemuksia ruokapiireistä

Savolainen, Niina (2013)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
Savolainen_Niina.pdf (389.5Kt)
Lataukset: 


Savolainen, Niina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102016208
Tiivistelmä
Ruoan alkuperä ja puhtaus ovat alkaneet kiinnostaa yhä useampia kuluttajia. Mikäli arvostaa luonnonmukaisuutta ja tuoreutta, niin ruokapiiriin liittymistä kannattaa harkita. Ruokapiirissä ryhmä ihmisiä tilaa yhdessä luomu- ja lähiruokaa suoraan tuottajilta ilman välikäsiä. Ruokapiiri on kasvattanut suosiotaan huimasti viime vuosina ja on siten ajankohtainen puheenaihe.

Opinnäytetyössä tutkitaan, millaisia asiakaskokemuksia ruokapiirien käyttäjillä on kyseisestä palvelusta. Työn tavoitteena on esitellä ruokapiirin käyttäjien asiakaskokemuksia analyysin avulla. Teoriaosuus käsittelee mikä on ruokapiiri, luomu ja lähiruoka, sekä miten ruokapiiri toimii. Lisäksi käydään läpi palvelun määritelmää ja palvelusta syntyvää asiakaskokemusta.

Menetelmänä käytetään tiedonkeruussa haastattelua, tarkemmin teemahaastattelua. Haastatellaan kolmea ruokapiiriin kuuluvaa henkilöä ennalta koottujen teemojen puitteissa neutraalissa ympäristössä. Haastattelut nauhoitetaan ja litteroidaan tekstiksi. Haastattelut puretaan osiin ja analysoidaan teoriaan viitaten aineistolähtöistä sisällönanalyysiä noudattaen.

Haastattelut aukikirjoitettiin ja jaoteltiin teemojen mukaisesti kunkin haastateltavan kohdalla. Haastatteluista kerättiin vielä erikseen yhtäläisyyksiä ja eroja. Pikkuhiljaa alettiin koota analyysiä ja saatuja tuloksia. Analyysissä tuloksia heijastetaan käytettyyn teoriaan asiakaskokemuksista. Työssä käytetään haastateltavista merkintöjä H1, H2 ja H3.

Tulokset esitellään teemajärjestyksessä yksityiskohtaisesti läpikäyden. Analyysissä kootaan yhteen haastateltavien kokemuksia jokaisen teeman osalta, sekä verrataan yhtäläisyyksiä ja eroja vastaajien välillä. Näitä tuloksia rinnastetaan käytettyyn teoriaan.

Johtopäätöksissä todetaan, että työn tavoite on onnistunut ja analyysi on tuottanut monipuolisia tuloksia. Luotettavuuden osalta tuloksia ei voida yleistää, sillä otos on melko pieni, ja tieto on peräisin ihmisten henkilökohtaisista näkemyksistä sekä tutkijan omista tulkinnoista. Tuloksista saadaan kuitenkin ymmärrystä sekä suuntaa-antavaa tietoa, jota voidaan hyödyntää muun muassa uusien ruokapiirien ja muiden ruokapalvelujen suunnittelu- ja kehitystyössä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste