Kympin Nainen -tapahtumabrändin kehittäminen
Jäppinen, Iina Eveliina (2013)
Jäppinen, Iina Eveliina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102116217
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102116217
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää Kympin Nainen –tapahtumabrändiin kehitysideoita kuluttajien ja yhteistyökumppanien mielipiteen sekä kirjoittajan kokemuksien avulla. Kympin Nainen on Kouvolassa järjestettävä naisille ja tytöille suunnattu liikunta- ja yhdessäolotapahtuma. Opinnäytetyössä käsiteltiin pääasiassa vuoden 2013 tapahtumaa.
Opinnäytetyö toteutettiin hyödyntäen kirjoituspöytä- ja kenttätutkimusta. Teoriaosuus muodostui havainnollistamalla Kympin Nainen –tapahtumaa palvelujen markkinoinnin, asiakkuuksien hallinnan, tapahtuman järjestämisen ja brändiin liittyvän kirjallisuuden avulla. Tutkimusosuus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä keskittyen teoriaosassa tähdennettyihin teemoihin.
Ideoita, brändin kehittämiseen, selvitettiin kyselytutkimuksen avulla. Kysely toteutettiin, osallistujille ja yhteistyökumppaneille erikseen, Kympin Nainen 2013 tapahtumassa. Saatujen tuloksien pohjalta pystyttiin havainnollistamaan kuluttajien kokemaa palvelulaatua, mielikuvaa tapahtumabrändistä ja toiveita tuleviin tapahtumiin.
Esille tulleet tapahtumabrändin kehitysideat jakaantuivat neljään alueeseen, jotka olivat kohderyhmän ja viestinnän tarkentaminen, kanta-asiakkuusjärjestelmän luominen, tapahtuman rakennemuutokset ja tapahtuman järjestämiseen liittyvät asiat. Ehdotukset rakentuivat kyselytutkimuksen vastauksien ja kirjoittajan kokemuksista tapahtumatiiminjäsenenä.
Opinnäytetyö toteutettiin hyödyntäen kirjoituspöytä- ja kenttätutkimusta. Teoriaosuus muodostui havainnollistamalla Kympin Nainen –tapahtumaa palvelujen markkinoinnin, asiakkuuksien hallinnan, tapahtuman järjestämisen ja brändiin liittyvän kirjallisuuden avulla. Tutkimusosuus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä keskittyen teoriaosassa tähdennettyihin teemoihin.
Ideoita, brändin kehittämiseen, selvitettiin kyselytutkimuksen avulla. Kysely toteutettiin, osallistujille ja yhteistyökumppaneille erikseen, Kympin Nainen 2013 tapahtumassa. Saatujen tuloksien pohjalta pystyttiin havainnollistamaan kuluttajien kokemaa palvelulaatua, mielikuvaa tapahtumabrändistä ja toiveita tuleviin tapahtumiin.
Esille tulleet tapahtumabrändin kehitysideat jakaantuivat neljään alueeseen, jotka olivat kohderyhmän ja viestinnän tarkentaminen, kanta-asiakkuusjärjestelmän luominen, tapahtuman rakennemuutokset ja tapahtuman järjestämiseen liittyvät asiat. Ehdotukset rakentuivat kyselytutkimuksen vastauksien ja kirjoittajan kokemuksista tapahtumatiiminjäsenenä.