Myynninedistäminen esillepanon ja somistamisen avulla : CASE: Loviisan El-Sähkö Oy Ab
Andersson, Jonna Fredrica Josefine (2013)
Andersson, Jonna Fredrica Josefine
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102716342
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102716342
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia myymälämarkkinoinnin keinoja ja niiden vaiku-tusta Loviisan El- Sähkön myyntiin. Tarkoituksena oli selvittää, miten myymälämark-kinoinnin eri keinot soveltuvat Loviisan El-Sähkölle ja mitkä keinot sopivat parhaiten yritykselle. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten tuotteiden esille asettelu myymälässä ja näyteikkunan somistaminen vaikuttaa yrityksen myyntiin.
Opinnäytetyö koostui teoriaosuudesta ja tutkimuksesta. Tutkimuksen teoriaosassa kä-siteltiin erikoiskauppaa, markkinoinnin kilpailukeinoja ja myymälämarkkinointia. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kokeellista tutkimusta. Kokeellisessa tutkimuksessa verrattiin tutkimuksessa saatuja tuloksia ennen tutkimuksen aloittamista oleviin myyn-tilukuihin. Tutkimuskohteeksi valittiin kolme eri valaisin merkkiä, jotka olivat hinta-laatu suhteeltaan ja käyttötarkoitukseltaan erilaiset.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että tuotteiden esille asettelulla ja somistamisella on vaikutusta yrityksen myyntiin. Käytetyt keinot lisäsivät tutkimukseen valittujen va-laisimien myyntiä ja asiakkaiden kiinnostusta valaisimia kohtaan. Tutkimuksen tulok-sista voi päätellä, että teoriaa voidaan soveltaa myös käytännössä yrityksen liiketoi-mintaan.
Opinnäytetyö koostui teoriaosuudesta ja tutkimuksesta. Tutkimuksen teoriaosassa kä-siteltiin erikoiskauppaa, markkinoinnin kilpailukeinoja ja myymälämarkkinointia. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kokeellista tutkimusta. Kokeellisessa tutkimuksessa verrattiin tutkimuksessa saatuja tuloksia ennen tutkimuksen aloittamista oleviin myyn-tilukuihin. Tutkimuskohteeksi valittiin kolme eri valaisin merkkiä, jotka olivat hinta-laatu suhteeltaan ja käyttötarkoitukseltaan erilaiset.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että tuotteiden esille asettelulla ja somistamisella on vaikutusta yrityksen myyntiin. Käytetyt keinot lisäsivät tutkimukseen valittujen va-laisimien myyntiä ja asiakkaiden kiinnostusta valaisimia kohtaan. Tutkimuksen tulok-sista voi päätellä, että teoriaa voidaan soveltaa myös käytännössä yrityksen liiketoi-mintaan.