Innovaatioiden kehittäminen ja käyttöönotto opetus- ja koulutoimessa : Case: Innovaatiopäivät
Pynnönen, Henna (2013)
Pynnönen, Henna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100515868
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100515868
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli järjestää Länsi-Uudenmaan alueen peruskoulujen opetushen-kilöstölle koulutuspäivät, joiden aiheena oli innovaatioiden kehittäminen ja käyttöönotto. Tavoitteena oli auttaa peruskouluja kehittämään omaa innovaatiotoimintaansa, antaa työkaluja sen kehittämiseen sekä kannustaa luomaan uutta ja pohtia heidän kanssaan, mitä he haluaisivat muuttaa tai tehdä paremmin.
Tämä opinnäytetyö oli toiminnallinen, joten pääpaino toteutuksessa oli koulutuspäivien suunnittelussa ja toteuttamisessa. Opinnäytetyön viitekehys jaettiin kahteen osa-alueeseen: tapahtuman järjestäminen sekä innovaatioiden kehittäminen ja käyttöönotto.
Koulutuspäiviä järjestettiin kaksi. Koulutuspäiville kutsuttiin keväällä 2012 tehtyyn innovaatiojohtamisen tilaa käsittelevään tutkimukseen osallistuneet henkilöt sekä satunnaisesti Länsi- Uudeltamaalta valikoituja peruskoulujen opetushenkilöstöön kuuluvia henkilöitä. Kutsuttuja oli 54.
Ensimmäiseen koulutuspäivään osallistui kaksitoista henkilöä, joista neljä oli osallistunut myös innovaatiojohtamisen tilaa käsittelevään tutkimukseen. Koulutuspäivässä käsiteltiin tutkimuksen tulokset pääpiirteittäin. Ensimmäisessä koulutuspäivässä kuultiin kaksi tietoiskua aiheista ”Innova-tiivisuuden luominen ja ylläpito” sekä ”Ideasta innovaatioksi - innovaatiosta tuloksiin”. Tilaisuu-dessa pidettiin työpaja oppimiskahvilamenetelmällä ja aiheena olivat koulumaailman ongelmat ja niiden ratkaisutavat uusien innovaatioiden avulla. Osallistujat valitsivat oppimiskahviloissa käsiteltävät aiheet itse. Tilaisuuden päätteeksi osallistujat täyttivät palautelomakkeen, jonka avulla koulutuspäivälle asetettujen tavoitteiden toteutumista arvioitiin. Osallistujille annettiin kotitehtävä, jonka tavoitteena oli ottaa kouluissa käyttöön uusia innovaatioita ja arvioida niiden hyödyllisyyttä.
Toiseen koulutuspäivään osallistui kuusi henkilöä, joista viisi oli osallistunut myös ensimmäiseen koulutuspäivään. Koulutuspäivään oli kutsuttu kehittämispäällikkö pitämään luennon Laurea ammattikorkeakoulun toiminnasta ja opiskelutarjonnasta sekä keskustelemaan osallistujien kanssa koulutustilaisuuksien tarpeellisuudesta ja mahdollisesta koulutustilaisuuksien tarjonnasta jatkossa. Tilaisuudessa käsiteltiin ensimmäisen päivän palautteet sekä tarkastettiin kotitehtävät ja keskusteltiin käyttöönotetuista innovaatioista ja niiden toimivuudesta koulutyön arjessa.
Molempien koulutuspäivien palaute oli pääsääntöisesti positiivista. Kaikki osallistujista olivat valmiita suosittelemaan vastaavanlaista koulutusta kollegoilleen ja he olivat sitä mieltä, että Laurea Lohja voisi jatkossakin tarjota tämäntyyppistä koulutusta peruskoulujen opetushenkilöstölle.
Tämä opinnäytetyö oli toiminnallinen, joten pääpaino toteutuksessa oli koulutuspäivien suunnittelussa ja toteuttamisessa. Opinnäytetyön viitekehys jaettiin kahteen osa-alueeseen: tapahtuman järjestäminen sekä innovaatioiden kehittäminen ja käyttöönotto.
Koulutuspäiviä järjestettiin kaksi. Koulutuspäiville kutsuttiin keväällä 2012 tehtyyn innovaatiojohtamisen tilaa käsittelevään tutkimukseen osallistuneet henkilöt sekä satunnaisesti Länsi- Uudeltamaalta valikoituja peruskoulujen opetushenkilöstöön kuuluvia henkilöitä. Kutsuttuja oli 54.
Ensimmäiseen koulutuspäivään osallistui kaksitoista henkilöä, joista neljä oli osallistunut myös innovaatiojohtamisen tilaa käsittelevään tutkimukseen. Koulutuspäivässä käsiteltiin tutkimuksen tulokset pääpiirteittäin. Ensimmäisessä koulutuspäivässä kuultiin kaksi tietoiskua aiheista ”Innova-tiivisuuden luominen ja ylläpito” sekä ”Ideasta innovaatioksi - innovaatiosta tuloksiin”. Tilaisuu-dessa pidettiin työpaja oppimiskahvilamenetelmällä ja aiheena olivat koulumaailman ongelmat ja niiden ratkaisutavat uusien innovaatioiden avulla. Osallistujat valitsivat oppimiskahviloissa käsiteltävät aiheet itse. Tilaisuuden päätteeksi osallistujat täyttivät palautelomakkeen, jonka avulla koulutuspäivälle asetettujen tavoitteiden toteutumista arvioitiin. Osallistujille annettiin kotitehtävä, jonka tavoitteena oli ottaa kouluissa käyttöön uusia innovaatioita ja arvioida niiden hyödyllisyyttä.
Toiseen koulutuspäivään osallistui kuusi henkilöä, joista viisi oli osallistunut myös ensimmäiseen koulutuspäivään. Koulutuspäivään oli kutsuttu kehittämispäällikkö pitämään luennon Laurea ammattikorkeakoulun toiminnasta ja opiskelutarjonnasta sekä keskustelemaan osallistujien kanssa koulutustilaisuuksien tarpeellisuudesta ja mahdollisesta koulutustilaisuuksien tarjonnasta jatkossa. Tilaisuudessa käsiteltiin ensimmäisen päivän palautteet sekä tarkastettiin kotitehtävät ja keskusteltiin käyttöönotetuista innovaatioista ja niiden toimivuudesta koulutyön arjessa.
Molempien koulutuspäivien palaute oli pääsääntöisesti positiivista. Kaikki osallistujista olivat valmiita suosittelemaan vastaavanlaista koulutusta kollegoilleen ja he olivat sitä mieltä, että Laurea Lohja voisi jatkossakin tarjota tämäntyyppistä koulutusta peruskoulujen opetushenkilöstölle.