Etäjohtaminen Danske Bankissa
Lastunen, Heidi; Tallgrén, Anne (2013)
Lastunen, Heidi
Tallgrén, Anne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013101316080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013101316080
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa konkreettisia kehitysehdotuksia etäjohtamisesta kohdeyritykselle, Danske Bankille. Työn tarkoituksena oli toteuttaa mahdollisimman tarkka ja selkeä kuvaus Danske Bankin etäjohtamisen nykytilasta ja siinä ilmenneistä ongelmista.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin etätyötä ja sen eri määritelmiä, etäjohtamista ja sen haasteita, etäjohtamisen nykytilaa sekä etäjohtamisessa käytettävää viestintää. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus suoritettiin puolistrukturoiduilla kyselylomakkeilla, jotka lähetettiin sähköpostitse kohderyhmille. Haastateltaviksi valittiin Danske Bankin etäjohtajia sekä Uudenmaan alueen työntekijät, joita etäjohtaminen kohdeyrityksessä koskee. Haastattelukysymykset muotoiltiin avoimiksi kysymyksiksi, jotka jaoteltiin kuuteen eri osa-alueeseen: perustiedot, yleistä etäjohtamisesta, etäjohtamisen haasteet, etäjohtamisen puutteet, johtamisen kehittäminen sekä etäjohtamisen viestintäkanavat ja –välineet Danske Bankissa.
Tärkeimpänä tutkimuksen tuloksista saatiin selville, että suurinta osaa vastaajista ei ollut perehdytetty etäjohtamiseen ja suurin osa vastaajista olikin kohdannut joitain haasteita ja puutteita etäjohtamisessa. Kuitenkin kaikki vastaajat kokivat etäjohtamisen tason Danske Bankissa hyväksi.
Johtopäätöksinä voitiin esittää, että perehdyttämisen ja havaittujen ongelmien välillä oli yhteys. Näin ollen ensimmäisenä kehitysehdotuksena esitettiin perehdyttäminen etäjohtamiseen ja muihin suuriin muutoksiin organisaatiossa. Toisena kehitysehdotuksena oli, että sovituista tapaamisista pidettäisiin kiinni ja esimies voisi sopia kuukaudesta tietyn päivän näille tapaamisille alaiskohtaisesti. Kolmas kehitysehdotus oli, että varaesimiehen yhteystiedot olisivat selkeästi kaikkien alaisten tiedossa. Neljäs kehitysehdotus oli, että palveluneuvojille tehtäisiin yhteinen keskustelualue, jossa he kaikki voivat vapaasti osallistua keskusteluun.
Jatkotutkimusaiheena esitettiin, että kohdeyrityksessä voisi tutkia etäjohtamisen tasoa perehdyttämisen jälkeen. Voitaisiin tutkia, miten paljon perehdyttämisellä on ollut vaikutusta kohdeyrityksessä.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin etätyötä ja sen eri määritelmiä, etäjohtamista ja sen haasteita, etäjohtamisen nykytilaa sekä etäjohtamisessa käytettävää viestintää. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus suoritettiin puolistrukturoiduilla kyselylomakkeilla, jotka lähetettiin sähköpostitse kohderyhmille. Haastateltaviksi valittiin Danske Bankin etäjohtajia sekä Uudenmaan alueen työntekijät, joita etäjohtaminen kohdeyrityksessä koskee. Haastattelukysymykset muotoiltiin avoimiksi kysymyksiksi, jotka jaoteltiin kuuteen eri osa-alueeseen: perustiedot, yleistä etäjohtamisesta, etäjohtamisen haasteet, etäjohtamisen puutteet, johtamisen kehittäminen sekä etäjohtamisen viestintäkanavat ja –välineet Danske Bankissa.
Tärkeimpänä tutkimuksen tuloksista saatiin selville, että suurinta osaa vastaajista ei ollut perehdytetty etäjohtamiseen ja suurin osa vastaajista olikin kohdannut joitain haasteita ja puutteita etäjohtamisessa. Kuitenkin kaikki vastaajat kokivat etäjohtamisen tason Danske Bankissa hyväksi.
Johtopäätöksinä voitiin esittää, että perehdyttämisen ja havaittujen ongelmien välillä oli yhteys. Näin ollen ensimmäisenä kehitysehdotuksena esitettiin perehdyttäminen etäjohtamiseen ja muihin suuriin muutoksiin organisaatiossa. Toisena kehitysehdotuksena oli, että sovituista tapaamisista pidettäisiin kiinni ja esimies voisi sopia kuukaudesta tietyn päivän näille tapaamisille alaiskohtaisesti. Kolmas kehitysehdotus oli, että varaesimiehen yhteystiedot olisivat selkeästi kaikkien alaisten tiedossa. Neljäs kehitysehdotus oli, että palveluneuvojille tehtäisiin yhteinen keskustelualue, jossa he kaikki voivat vapaasti osallistua keskusteluun.
Jatkotutkimusaiheena esitettiin, että kohdeyrityksessä voisi tutkia etäjohtamisen tasoa perehdyttämisen jälkeen. Voitaisiin tutkia, miten paljon perehdyttämisellä on ollut vaikutusta kohdeyrityksessä.