Eettisyyden suhde asiakastyytyväisyyteen ja kanta-asiakkuuteen Case: Boutique Tyynimaria
Appelgren, Heidi; Saarinen, Anna (2013)
Appelgren, Heidi
Saarinen, Anna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013101716163
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013101716163
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, lisääkö eettisesti tuotettujen vaatteiden ostaminen asiakastyytyväisyyttä ja kanta-asiakkuuden laatua. Tavoitteena oli tutkia, mitä asiakassuhteelle tapahtuu, kun yrityksen ja asiakkaan arvomaailmat kohtaavat.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin asiakassuhdetta ja eettisyyttä. Asiakassuhdetta tarkasteltiin ostokäyttäytymisen, asiakastyytyväisyyden ja kanta-asiakkuuden näkökulmista. Teoriassa esiteltiin yritysvastuu ja kerrottiin, mitä eettisen kuluttajan tulee ottaa huomioon ostopäätöksiä tehdessään.
Tutkimusstrategiana opinnäytetyössä oli case study. Toimeksiantajayrityksenä toimi lohjalainen Boutique Tyynimaria. Tutkimus suoritettiin puolistrukturoiduilla kyselylomakkeella. Kyselylomake rakennettiin teemoittain teoreettisen viitekehyksen ympärille. Kyselylomake lähetettiin toimeksiantajayrityksen asiakkaille. Kyselylomake lähetettiin 75 henkilölle ja vastauksia saatiin 45. Tämän jälkeen tehtiin toinen vastaava kysely verrokkiryhmälle. Kysely lähetettiin 80 henkilölle. Vastauksia toiseen tutkimukseen saatiin 61.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että Boutique Tyynimarian asiakkaat olivat yleisesti hyvin tyytyväisiä Boutique Tyynimariaan. Boutique Tyynimarian asiakkaille yrityksen eettiset toimintatavat olivat erittäin tärkeitä. Verrokkiryhmän vastaukset erosivat huomattavasti Boutique Tyynimarian asiakkaiden vastauksista. Verrokkiryhmässä ensisijaisena ei pidetty liikkeen eettisiä toimintatapoja, vaan tuotevalikoimaa, asiakaspalvelua ja tuotteen merkkiä.
Tutkimuksen tulosten perusteella voitiin esittää, että Boutique Tyynimarian asiakkaat ovat hyvin tiedostavia kuluttajia. Yrityksen ja asiakkaan yhteinen arvomaailma näytti luovan pohjan asiakassuhteen syntymiselle, asiakastyytyväisyyden paranemiselle ja asiakasuskollisuudelle. Kaikki vastaajat eivät olleet valmiita maksamaan eettisesti valmistetuista vaatteista, vaikka moni sanoi arvostavansa eettisiä tuotantotapoja.
Johtopäätösten pohjalta toimeksiantajayritykselle luotiin kehitysehdotuksia. Boutique Tyynimaria voisi tulevaisuudessa kohdistaa resursseja asiakasrekisterin hyödyntämiseen uudella tavalla ja asiakasiltojen järjestämiseen.
Jatkotutkimusaiheeksi ehdotettiin tutkimusta siitä, mitä aloittavan yrityksen tulisi ottaa huomioon, jos yritys haluaisi noudattaa eettisiä toimintaperiaatteita. Kiinnostava jatkotutkimusaihe olisi myös se, kuinka yrityksen taloudellisen tilanteen heikkeneminen vaikuttaa eettisten toimintatapojen ylläpitämiseen.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin asiakassuhdetta ja eettisyyttä. Asiakassuhdetta tarkasteltiin ostokäyttäytymisen, asiakastyytyväisyyden ja kanta-asiakkuuden näkökulmista. Teoriassa esiteltiin yritysvastuu ja kerrottiin, mitä eettisen kuluttajan tulee ottaa huomioon ostopäätöksiä tehdessään.
Tutkimusstrategiana opinnäytetyössä oli case study. Toimeksiantajayrityksenä toimi lohjalainen Boutique Tyynimaria. Tutkimus suoritettiin puolistrukturoiduilla kyselylomakkeella. Kyselylomake rakennettiin teemoittain teoreettisen viitekehyksen ympärille. Kyselylomake lähetettiin toimeksiantajayrityksen asiakkaille. Kyselylomake lähetettiin 75 henkilölle ja vastauksia saatiin 45. Tämän jälkeen tehtiin toinen vastaava kysely verrokkiryhmälle. Kysely lähetettiin 80 henkilölle. Vastauksia toiseen tutkimukseen saatiin 61.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että Boutique Tyynimarian asiakkaat olivat yleisesti hyvin tyytyväisiä Boutique Tyynimariaan. Boutique Tyynimarian asiakkaille yrityksen eettiset toimintatavat olivat erittäin tärkeitä. Verrokkiryhmän vastaukset erosivat huomattavasti Boutique Tyynimarian asiakkaiden vastauksista. Verrokkiryhmässä ensisijaisena ei pidetty liikkeen eettisiä toimintatapoja, vaan tuotevalikoimaa, asiakaspalvelua ja tuotteen merkkiä.
Tutkimuksen tulosten perusteella voitiin esittää, että Boutique Tyynimarian asiakkaat ovat hyvin tiedostavia kuluttajia. Yrityksen ja asiakkaan yhteinen arvomaailma näytti luovan pohjan asiakassuhteen syntymiselle, asiakastyytyväisyyden paranemiselle ja asiakasuskollisuudelle. Kaikki vastaajat eivät olleet valmiita maksamaan eettisesti valmistetuista vaatteista, vaikka moni sanoi arvostavansa eettisiä tuotantotapoja.
Johtopäätösten pohjalta toimeksiantajayritykselle luotiin kehitysehdotuksia. Boutique Tyynimaria voisi tulevaisuudessa kohdistaa resursseja asiakasrekisterin hyödyntämiseen uudella tavalla ja asiakasiltojen järjestämiseen.
Jatkotutkimusaiheeksi ehdotettiin tutkimusta siitä, mitä aloittavan yrityksen tulisi ottaa huomioon, jos yritys haluaisi noudattaa eettisiä toimintaperiaatteita. Kiinnostava jatkotutkimusaihe olisi myös se, kuinka yrityksen taloudellisen tilanteen heikkeneminen vaikuttaa eettisten toimintatapojen ylläpitämiseen.