Henkilöbrändäyksen syyt ja seuraukset
Aheristo, Linda (2013)
Aheristo, Linda
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013101416098
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013101416098
Tiivistelmä
Henkilöbrändäys on vielä uusi asia Suomessa. Henkilöbrändäystä toteuttavat tällä hetkellä tietoisesti poliitikot, jotka luovat itselleen asiantuntijabrändiä parantaakseen mainettaan ja imagoaan suomalaisten silmissä. Yhdysvalloissa ilmiö on ollut puheenaiheena jo vuosia, ja henkilöbrändin luomisen taitoa voidaan nykyisin pitää jo elinehtona, sillä kovan kilpailun takia henkilöbrändejä luodaan alalla kuin alalla.
Tämän opinnäytetyön aiheena on käsitellä henkilöbrändäystä, sen syitä ja keinoja. Tavoitteena on selvittää, miksi henkilöt brändäävät itseään, ja saada vastaus siihen, mitkä keinot ja välineet mahdollistavat brändäyksen. Aihe on maailmanlaajuinen, ajankohtainen sekä puhutteleva. Aihetta käsitellään useiden ajankohtaisten case-esimerkkitapausten avulla.
Työ on toteutettu case-tutkimuksena, jossa keskitytään tutkittavaan ilmiöön liittyvään ongelmaan, joka muutetaan tutkimuskysymyksiksi. Esitetty ongelma ratkeaa, kun kysymyksiin löydetään vastaukset. Tässä työssä ei kuitenkaan testata ratkaisua käytännössä.
Tiedonkeruulähteinä on käytetty case-tutkimukselle ominaisia lähteitä, joiden avulla pystytään selvittämään tutkimusongelma kattavasti. Työssä tärkeimpänä menetelmänä on havainnointi, jonka avulla tutkitaan ihmisen käyttäytymistä ja toimintaa. Muita lähteitä ovat kirjalliset dokumentit ja tallenteet.
Tulokena henkilöbrändäyksen pääasialliseksi syyksi, voidaan todeta globaalinen kasvava kilpailu, joka pakottaa ihmiset taistelemaan työpaikoistaan. Omien ominaisuuksien ja osaamisen korostaminen sekä muista edukseen erottuminen eli itsensä brändääminen, korostuu tulevai-suudessa vielä enemmän. Henkilöbrändin markkinointikanavat voidaan erotella kahteen kokonaisuuteen. Sosiaalisessa mediassa on paljon erilaisia yhteisöpalveluja, mutta useimpia henki-löbrändejä palvelevat neljä tärkeintä välinettä: Twitter, Facebook, LinkedIn ja blogit. Sosiaalisen median lisäksi henkilöbrändin rakentamisessa palvelevat muut markkinointikanavat kuten radio- ja TV-ohjelmat, tapahtumat sekä lehdistö.
Henkilöbrändiä rakennetaan samalla tavalla kuin tuotteen tai yrityksen brändiä. Jokaisella henkilöbrändillä on omanlaisensa brändipolku, joka muodostuu omasta persoonasta, osaamisesta ja kohderyhmästä. Kohderyhmä määrittelee mitä brändäyksen keinoja henkilön tulee käyttää, jotta brändi tavoittaisi mahdollisimman laajasti kohderyhmänsä. Henkilöbrändien urapolkuja pohditaan opinnäytetyön yhteenvedon yhteydessä.
Asiasanat Henkilöbrändäys, brändi, asiantuntijabrändi, henkilökohtainen brändi, sosiaalinen media
Tämän opinnäytetyön aiheena on käsitellä henkilöbrändäystä, sen syitä ja keinoja. Tavoitteena on selvittää, miksi henkilöt brändäävät itseään, ja saada vastaus siihen, mitkä keinot ja välineet mahdollistavat brändäyksen. Aihe on maailmanlaajuinen, ajankohtainen sekä puhutteleva. Aihetta käsitellään useiden ajankohtaisten case-esimerkkitapausten avulla.
Työ on toteutettu case-tutkimuksena, jossa keskitytään tutkittavaan ilmiöön liittyvään ongelmaan, joka muutetaan tutkimuskysymyksiksi. Esitetty ongelma ratkeaa, kun kysymyksiin löydetään vastaukset. Tässä työssä ei kuitenkaan testata ratkaisua käytännössä.
Tiedonkeruulähteinä on käytetty case-tutkimukselle ominaisia lähteitä, joiden avulla pystytään selvittämään tutkimusongelma kattavasti. Työssä tärkeimpänä menetelmänä on havainnointi, jonka avulla tutkitaan ihmisen käyttäytymistä ja toimintaa. Muita lähteitä ovat kirjalliset dokumentit ja tallenteet.
Tulokena henkilöbrändäyksen pääasialliseksi syyksi, voidaan todeta globaalinen kasvava kilpailu, joka pakottaa ihmiset taistelemaan työpaikoistaan. Omien ominaisuuksien ja osaamisen korostaminen sekä muista edukseen erottuminen eli itsensä brändääminen, korostuu tulevai-suudessa vielä enemmän. Henkilöbrändin markkinointikanavat voidaan erotella kahteen kokonaisuuteen. Sosiaalisessa mediassa on paljon erilaisia yhteisöpalveluja, mutta useimpia henki-löbrändejä palvelevat neljä tärkeintä välinettä: Twitter, Facebook, LinkedIn ja blogit. Sosiaalisen median lisäksi henkilöbrändin rakentamisessa palvelevat muut markkinointikanavat kuten radio- ja TV-ohjelmat, tapahtumat sekä lehdistö.
Henkilöbrändiä rakennetaan samalla tavalla kuin tuotteen tai yrityksen brändiä. Jokaisella henkilöbrändillä on omanlaisensa brändipolku, joka muodostuu omasta persoonasta, osaamisesta ja kohderyhmästä. Kohderyhmä määrittelee mitä brändäyksen keinoja henkilön tulee käyttää, jotta brändi tavoittaisi mahdollisimman laajasti kohderyhmänsä. Henkilöbrändien urapolkuja pohditaan opinnäytetyön yhteenvedon yhteydessä.
Asiasanat Henkilöbrändäys, brändi, asiantuntijabrändi, henkilökohtainen brändi, sosiaalinen media