Sosiaalisen median käyttöönottosuunnitelma Case: Office Plus Oy
Honkonen, Petri (2013)
Honkonen, Petri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013101516130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013101516130
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimistotarvikealan yritykselle perusteellinen suunnitelma sosiaalisen median työkalujen käyttöönotosta, jota yrityksen on määrä hyödyntää liiketoiminnassaan. Työn kohdeyritys on Lohjalla perustettu Office Plus Oy, joka harjoittaa suurimmaksi osaksi b-to-b-kauppaa.
Työn teoriavaihe käsitti suosituimpien sosiaalisen median työkalujen perustietoa ja ominaisuuksia, hakukoneoptimointia sekä b-to-b-kaupankäynnin perusteita, jotta yritysten välisen kaupankäynnin yhteys sosiaalisen median työkalujen käyttöön muodostuisi.
Sosiaalisen median käyttöönottosuunnitelman kohteiksi, yhteistyössä Kohdeyrityksen kanssa, valittiin Facebook, Twitter, LinkedIn, Youtube ja Salesforce. Näistä koostettiin SWOT-analyysit, joissa kuvattiin yrityksen kannalta työkalujen vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat. Analyysistä saatujen tietojen avulla kohdeyritys sai monipuolisia näkökulmia valittujen työkalujen sopivuudesta omaan liiketoimintaansa.
SWOT-analyysien jälkeen tehtiin suunnitelma valittujen sosiaalisten medioiden työkalujen käyttöönotosta ja ylläpidosta, sekä kartoitettiin käyttöönoton ja päivittämiseen kuluvat resurssit, jotka olivat suurimmaksi osaksi henkilöresursseja. Resurssien kartoituksen jälkeen tehtiin suunnitelman valittujen sosiaalisen median työkalujen seurannasta ja käytettävistä mittareista, joista annettiin esimerkkimittari.
Opinnäytetyön jatkotoimenpiteiksi esitettiin sosiaalisen median kehittymisen seuranta. Seuranta voisi tapahtua sosiaalisen median työkalujen käytön yhteydessä ja aiheeseen liittyvien julkaisujen tarkkailussa.
Työn teoriavaihe käsitti suosituimpien sosiaalisen median työkalujen perustietoa ja ominaisuuksia, hakukoneoptimointia sekä b-to-b-kaupankäynnin perusteita, jotta yritysten välisen kaupankäynnin yhteys sosiaalisen median työkalujen käyttöön muodostuisi.
Sosiaalisen median käyttöönottosuunnitelman kohteiksi, yhteistyössä Kohdeyrityksen kanssa, valittiin Facebook, Twitter, LinkedIn, Youtube ja Salesforce. Näistä koostettiin SWOT-analyysit, joissa kuvattiin yrityksen kannalta työkalujen vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat. Analyysistä saatujen tietojen avulla kohdeyritys sai monipuolisia näkökulmia valittujen työkalujen sopivuudesta omaan liiketoimintaansa.
SWOT-analyysien jälkeen tehtiin suunnitelma valittujen sosiaalisten medioiden työkalujen käyttöönotosta ja ylläpidosta, sekä kartoitettiin käyttöönoton ja päivittämiseen kuluvat resurssit, jotka olivat suurimmaksi osaksi henkilöresursseja. Resurssien kartoituksen jälkeen tehtiin suunnitelman valittujen sosiaalisen median työkalujen seurannasta ja käytettävistä mittareista, joista annettiin esimerkkimittari.
Opinnäytetyön jatkotoimenpiteiksi esitettiin sosiaalisen median kehittymisen seuranta. Seuranta voisi tapahtua sosiaalisen median työkalujen käytön yhteydessä ja aiheeseen liittyvien julkaisujen tarkkailussa.