Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Saimaan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Saimaan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Palvelutarvekartoitus ja työvoiman palvelukeskus aikuissosiaalityön palveluina : Asiakkaiden kokemuksia palveluista

Rajala, Jukka (2013)

 
Avaa tiedosto
Opinnaytetyo.pdf (664.7Kt)
Lataukset: 


Rajala, Jukka
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102216265
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata kuinka Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin (Eksote) aikuissosiaalityön asiakkaat ovat kokeneet heille tehdyn palvelutarvekartoituksen, minkälaisia omakohtaisia kokemuksia heille on muodostunut Etelä-Karjalan työvoiman palvelukeskuksen (TYP) asiakkuudesta, ja onko näillä palveluilla ollut heille sosiaalisen selviytymisen kannalta hyötyä. Tutkimuksen taustana on aikuissosiaalityön vähintään 500 päivää passiivista työmarkkinatukea saaneille asiakkaille vuoden 2011 alusta lähtien tehdyt palvelutarvekartoitukset. Näiden kartoitushaastattelujen seurauksena asiakkaita on lähtenyt omasta suostumuksestaan mm. TYP:n asiakkuuteen.

Tutkimusta varten seurattiin kymmenen TYP:een lähteneen asiakkaan palveluprosessin etenemistä vähintään puoli vuotta. Tämän jälkeen heidät haastateltiin puolistrukturoitua haastattelumenetelmää käyttäen. Tutkimus on laadullinen ja aineiston analyysissä käytettiin aineistolähtöistä sisällön analyysiä.

Tutkimustulosten perusteella sosiaalihuollon asiakkaat eivät ole tietoisia kaikista etuuksista ja tarjottavista sosiaalipalveluista. Palvelutarvekartoituksella on mahdollista nostaa niitä sosiaalihuollon ”hiljaisia” asiakkaita yhteiskunnan tukiverkostojen piiriin, joita ei ole tavattu pitkään aikaan, osaa ei koskaan. Lisäksi tutkimus osoitti, että mitä motivoituneemmin ja avoimemmin mielin asiakas lähti TYP:n palveluihin, sitä paremmat mahdollisuudet työllisyyspalveluilla on onnistua.

Johtopäätöksinä voidaan esittää, että laadukkailla sosiaalipalveluilla on mahdollista vahvistaa mm. asiakkaan koherenssin tunnetta, hänen taloudellista tilannettaan sekä lisätä hänen lähiomaistensa hyvinvointia.

Jatkotutkimuksena esille nousi muun muassa samalle asiakasryhmälle seurantatutkimus, jossa heidän vastaavaa palveluprosessia seurattaisiin pidempään, esimerkiksi kaksi vuotta. Tuolloin nähtäisiin tarkemmin, miten eri työllisyystoimenpiteillä voidaan pitkällä aikavälillä tukea asiakkaan sosiaalista selviytymistä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste