Aurinkorannan markkinointikampanja venäläisille asiakkaille
Zaitseva, Anna (2013)
Zaitseva, Anna
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013103116481
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013103116481
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on Aurinkorannan markkinointikampanjan toteuttaminen venäläisille asiakkaille ja sen arviointi. Aurinkoranta on matkailuyritys, joka vuokraa erikokoisia ja -tyylisiä lomanvietto- ja juhlapaikkoja. Viime vuosina venäläisten matkailijoiden määrä on huomattavasti noussut. Kampanjan tavoitteena on herättää mielenkiinto Aurinkorantaa kohtaan.
Opinnäytetyön teoriaosuus voidaan jakaa kahden osaan. Ensimmäinen teoriaosa keskittyy venäläisiin asiakkaisiin. Siinä tarkastettiin venäläisten asiakkaiden määrä Suomessa, heidän profiilinsa sekä heidän odotuksensa Suomesta. Toinen osa käsittelee sosiaalisen median palveluita, joiden avulla toteutettiin markkinointikampanja.
Aurinkorannan markkinointikampanjaa jaettiin neljäksi vaiheeksi, joissa uudistettiin kotisivuja, luottiin Facebook-, VK- ja Twitter-sivustoja, mainostettiin yritystä sähköpostimarkkinoinnilla sekä arvioittiin kampanjan onnistumista kyselyn avulla. Aineiston keruu tapahtui kesällä 2013. Tutkimustuloksista selvisi, että Aurinkorannan asiakkaat olivat tutustuneet Aurinkorannan venäjänkielisiin kotisivuihin, mutta kukaan vastaajista ei ollut ehtinyt tutustua venäjänkielisiin verkkosivustoihin.
Opinnäytetyön teoriaosuus voidaan jakaa kahden osaan. Ensimmäinen teoriaosa keskittyy venäläisiin asiakkaisiin. Siinä tarkastettiin venäläisten asiakkaiden määrä Suomessa, heidän profiilinsa sekä heidän odotuksensa Suomesta. Toinen osa käsittelee sosiaalisen median palveluita, joiden avulla toteutettiin markkinointikampanja.
Aurinkorannan markkinointikampanjaa jaettiin neljäksi vaiheeksi, joissa uudistettiin kotisivuja, luottiin Facebook-, VK- ja Twitter-sivustoja, mainostettiin yritystä sähköpostimarkkinoinnilla sekä arvioittiin kampanjan onnistumista kyselyn avulla. Aineiston keruu tapahtui kesällä 2013. Tutkimustuloksista selvisi, että Aurinkorannan asiakkaat olivat tutustuneet Aurinkorannan venäjänkielisiin kotisivuihin, mutta kukaan vastaajista ei ollut ehtinyt tutustua venäjänkielisiin verkkosivustoihin.