Kanta-asiakasjärjestelmän kehittäminen : Tallink Silja Oy
Vedenpää, Kristiina (2013)
Vedenpää, Kristiina
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110416579
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110416579
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena on valitsemieni organisaatioiden kanta-asiakasjärjestelmien kartoituksen ja matkatoimistoalan työkokemukseni avulla esittää työn toimeksiantajalle Tallink Silja Oy:lle kehittämisehdotuksia heillä käy-tössä olevaan Club One – kanta-asiakasjärjestelmään.
Opinnäytetyöni rakentuu teoriaosasta sekä tutkimuksellisesta osasta. Teoriaosuu-dessa käsittelen kanta-asiakkuutta ja siihen liittyviä alennuksia, kanta-asiakkuuden markkinointia ja Kuluttajaviraston kanta-asiakkuuteen liittyviä linjauksia.
Tutkimuksellisessa osassa esittelen Tallink Silja Oy:n ja heidän kanta-asiakasjärjestelmänsä sekä muiden vertailuun valitsemieni yritysten kanta-asiakasjärjestelmät. Tutkimusmenetelminä käytin sisältöanalyysiä kohdeorgani-saatioiden kanta-asiakasjärjestelmistä ja järjestelmistä vastaavien henkilöiden haastatteluja. Vertailin eri kanta-asiakasjärjestelmien käytettävyyttä ja etuja kulut-tajan näkökulmasta kokoamalla järjestelmät sisältöanalyysiä hyödyntäen tauluk-koon ja antamalla niille pisteitä asteikolla 1-4, missä 1 tarkoitti heikkoa, 2 tyydyt-tävää, 3 hyvää, 4 kiitettävää.
Lopuksi esitän sisällönanalyysin, haastattelujen ja pisteytyksen avulla esille noste-tut Tallink Silja Oy:n Club One – kanta-asiakasjärjestelmän kehittämisehdotukset sekä arvioin opinnäytetyöni tutkimusasetelmaa ja toteutusta. Lisäksi esitän jatko-tutkimusehdotuksen.
Opinnäytetyöni rakentuu teoriaosasta sekä tutkimuksellisesta osasta. Teoriaosuu-dessa käsittelen kanta-asiakkuutta ja siihen liittyviä alennuksia, kanta-asiakkuuden markkinointia ja Kuluttajaviraston kanta-asiakkuuteen liittyviä linjauksia.
Tutkimuksellisessa osassa esittelen Tallink Silja Oy:n ja heidän kanta-asiakasjärjestelmänsä sekä muiden vertailuun valitsemieni yritysten kanta-asiakasjärjestelmät. Tutkimusmenetelminä käytin sisältöanalyysiä kohdeorgani-saatioiden kanta-asiakasjärjestelmistä ja järjestelmistä vastaavien henkilöiden haastatteluja. Vertailin eri kanta-asiakasjärjestelmien käytettävyyttä ja etuja kulut-tajan näkökulmasta kokoamalla järjestelmät sisältöanalyysiä hyödyntäen tauluk-koon ja antamalla niille pisteitä asteikolla 1-4, missä 1 tarkoitti heikkoa, 2 tyydyt-tävää, 3 hyvää, 4 kiitettävää.
Lopuksi esitän sisällönanalyysin, haastattelujen ja pisteytyksen avulla esille noste-tut Tallink Silja Oy:n Club One – kanta-asiakasjärjestelmän kehittämisehdotukset sekä arvioin opinnäytetyöni tutkimusasetelmaa ja toteutusta. Lisäksi esitän jatko-tutkimusehdotuksen.
