Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Vertaistukiryhmän perustaminen Instagramiin : tukea opintojen etenemishaasteisiin

Aalto, Anna; Niskanen, Taru (2021)

 
Avaa tiedosto
niskanen_taru.pdf (315.9Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Aalto, Anna
Niskanen, Taru
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201071093
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä. Loimme vertaistukiryhmän sosiaaliseen mediaan, Instagramiin. Vertaistukiryhmä on tarkoitettu opiskelijoille, jotka kohtaavat opintopolullaan haasteita ja ongelmia opintojensa etenemisessä. Virtuaalinen vertaistukiryhmä toimii opiskelijoiden ylläpitämänä ja toimintamallimme oli ratkaisukeskeinen lähestyminen opintohaasteisiin.
Lähdimme opinnäytetyössämme aluksi kartoittamaan yleisimpiä opiskelijan opinnoissa kohtaamia haasteita. Haimme viitekehystä teoriatietoon kirjallisuudesta, tutkimuksista, uutisoinnista ja sosiaalisesta mediasta. Laadimme myös kokemustietoa opinnäytetyöhömme erilaisista sosiaalisista medioista ja niiden käyttäjistä.
Rajasimme opinnäytetyöhömme aihealueet, jotka vaikuttavat opintojen etenemishaasteisiin. Aihealueinamme olivat opiskelijoiden mielenterveyden haasteet, opiskelu-uupumus ja opiskelustressi, oppimisvaikeudet, taloudelliset ongelmat monimuoto-opiskelussa, prokrastinaatio ja korona-ajan etäopiskelu. Selvitimme miten nämä edellä mainitut aiheet vaikuttavat Suomessa korkeakouluopiskelijoiden opintoihin ja kuinka suuressa osin.
Loimme virtuaalisen vertaistukiryhmän opiskelijoille, näiden aihealueiden pohjalta. Lähdimme kartoittamaan, miten opiskelijat voisivat saada matalalla kynnyksellä vertaista tukea opintojen etenemishaasteisiin. Perehdyimme työssämme ratkaisukeskeiseen toimintaan ja vertaistuen vaikuttavuuteen haasteellisissa elämäntilanteissa, joita opiskelija saattaa kohdata opintopolullaan.
Tarkoituksenamme oli luoda matalan kynnyksen palvelu opiskelijoille, mikä toimisi vapaaehtoistyönvoimin esimerkiksi tutor-toiminnan yhteydessä.
Sosiaalinen media ja erilaiset virtuaaliset kanavat sekä ryhmät ovat nykyään isossa roolissa opiskelijoiden elämässä. Virtuaalinen vuorovaikutuskanava mahdollistaa keskustelun ja tiedonsaannin minä vuorokauden aikana tahansa ja antaa mahdollisuuden hakea apua ja keskustelua myös anonyymina.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli luoda uusi toimintamalli tukemaan opiskelijoita ja luomaan vertaistuellista toimintaa. Uskomme, että tällaiselle toiminnalle on suuri tarve.
 
Our thesis has been implemented as a functional thesis. We created a peer support group on social media on Instagram. The support group is for students who face challenges and problems in their studies.
The virtual peer support group is run by students and our operating model is a solution-oriented approach to study challenges.
We initially set out in our thesis to map out the most common challenges a student faces. We brought a theoretical framework from literature, research, news, articles, and social media. We also compile experience data for our thesis on various media channels and their users.
We delimited the topics of the thesis that affect the progress of studies. Our topics were student mental health challenges, study exhaustion, study stress, learning difficulties, financial problems in the study of diversity, procrastination, and corona time distance learning. We found out how and to what extent these above-mentioned topics affect the studies of university students in Finland.
We created a virtual peer support group for students based on these topics. We set out to find out how students could receive peer support for study progress challenges at a low threshold. In our work, we became acquainted with solution-focused operations and the effectiveness of peer support in challenging life situations that a student may face in their studies.
We intended to create a low-threshold service that would work with volunteers for example, in the context of tutor activities. Social media and various virtual channels as well as groups now play a big role in the lives of students.
The virtual interaction channel allows for conversation and access to information at any time of the day and users can also chat anonymously.
The purpose of our thesis was to create a new operating model to support students and create peer support activities. The Korona pandemic has plagued the world for two years and the end is still in sight. Students are one of the groups most affected by the pandemic. We want to increase interaction and a sense of community in students' lives because they haven’t had these during the pandemic.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste