Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Päämääränä perheen paras. : Peruspalvelukeskus Oivan äitiysneuvolatoiminnan kehittämishanke.

Komulainen, Hanna (2013)

 
Avaa tiedosto
Komulainen_Hanna.pdf (1018.Kt)
Lataukset: 


Komulainen, Hanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110516639
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli edistää ja kehittää äitiysneuvolatoiminnan toteutumista Peruspalvelukeskus Oivan äitiysneuvoloissa. Koska tilastoista pystyttiin saamaan paljon tietoja äitiysneuvolatoiminnan toteutumisesta suorittajakeskeisesti, haluttiin kehittämishankkeessa lähteä liikkeelle asiakkaista. Kehittämishankkeen tavoitteena oli saada esille asiakasnäkökulma: miten äitiysneuvolatoiminnan runko-ohjelma toteutui yksittäisen asiakkaan raskauden ja lapsivuodeajan seurannassa ja hyötyivätkö äitiysneuvolan asiakkaat saamastaan neuvonnasta ja ohjauksesta? Tätä varten luotiin kysely, jolla asiakasnäkökulma selvitettiin ja joka jäi Peruspalvelukeskus Oivan käyttöön. Tavoitteena oli, että äitiysneuvolan terveydenhoitajat saivat asiakaskyselystä tietoa oman työnsä vaikuttavuudesta ja valitsivat sen perusteella mielestään keskeisimmän äitiysneuvolatoiminnan kehittämiskohteen.

Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksena ja hankkeen vetäjänä toimi yksi äitiysneuvolan terveydenhoitajista. Asiakaskyselyn tulosten perusteella terveydenhoitajat valitsivat mielestään tärkeimmäksi kehittämiskohteeksi vauvan ja vanhemman välisen varhaisen vuorovaikutuksen tukemisen. Keinoja kehittämiseen pohdittiin kehittämisiltapäivässä tuplatiimi-tekniikan avulla. Varhaisen vuorovaikutuksen tukemista päätettiin lähteä tehostamaan tekemällä raskauden aikaisia kotikäyntejä, konkretisoimalla varhaisen vuorovaikutuksen käsitettä asiakkaille sekä lisäämällä kannustuksen ja positiivisen palautteen antamista vanhemman ja vauvan välisen vuorovaikutuksen havainnoinnissa.

Asiakaskyselyn perusteella Peruspalvelukeskus Oivan äitiysneuvoloissa imetysohjanta oli onnistunutta, tupakoinnin lopettaminen raskausaikana onnistui hyvin ja päihteiden käyttöä seurattiin tarkasti. Asiakkaat olivat tyytyväisiä saamaansa ravitsemus- ja liikuntaneuvontaan, mutta neuvontaa oli syytä edelleen tehostaa. Sen sijaan parisuhteen- ja varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen sekä masennuksen tunnistaminen jäivät äitiysneuvolatoiminnassa liian vähälle huomiolle. Seuraavan asiakaskyselyn jälkeen pystytään arvioimaan, miten äitiysneuvolatoiminnan kehittäminen on onnistunut ja onko varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen valituilla keinoilla tehostunut.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste