Tieto- ja viestintäteknologia autokaupan toimintaympäristössä
Hartikainen, Teemu (2013)
Hartikainen, Teemu
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110616688
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110616688
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, millaisia käsityksiä ja kokemuksia automyyjillä on tieto- ja viestintäteknologian merkityksestä ja muutoksesta heidän työssään. Tutkielmassa selvitetään, miten tieto- ja viestintäteknologian kehitys on muuttanut automyynnin käytänteitä. Tavoitteena on hyödyntää tutkielman tuloksia ensisijaisesti kohdeyrityksessä.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena haastattelututkimuksena. Aineisto koostuu keskisuuren autoliikeketjun kuuden automyyjän teemahaastatteluista. Haastattelut on toteutettu keväällä 2013.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tieto- ja viestintäteknologia on nykypäivänä merkittävä osa autokauppaa. Pitkään alalla olleiden automyyjien haastattelut osoittivat, että teknologian kehittyessä tieto- ja viestintäteknologian merkitys on jatkuvasti korostunut, mikä on osaltaan muuttanut automyyjän työn kuvaa. Tieto- ja viestintäteknologia on automyyjille tärkeä ja päivittäinen työväline, josta he löytävät vahvuuksia, heikkouksia, uhkia sekä mahdollisuuksia.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena haastattelututkimuksena. Aineisto koostuu keskisuuren autoliikeketjun kuuden automyyjän teemahaastatteluista. Haastattelut on toteutettu keväällä 2013.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tieto- ja viestintäteknologia on nykypäivänä merkittävä osa autokauppaa. Pitkään alalla olleiden automyyjien haastattelut osoittivat, että teknologian kehittyessä tieto- ja viestintäteknologian merkitys on jatkuvasti korostunut, mikä on osaltaan muuttanut automyyjän työn kuvaa. Tieto- ja viestintäteknologia on automyyjille tärkeä ja päivittäinen työväline, josta he löytävät vahvuuksia, heikkouksia, uhkia sekä mahdollisuuksia.