Casting-prosessit kotimaisissa fiktio- sekä ei-fiktiotuotannoissa : Teoria ja sen todentaminen käytännössä
Tanskanen, Mikko (2013)
Tanskanen, Mikko
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110816755
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110816755
Tiivistelmä
Casting eli roolitus on oleellinen osa audiovisuaalista tuotantoa. Castingin keskeisenä tarkoituksena on löytää parhaat mahdolliset esiintyjät tuotantoon. Tämä opinnäytetyö käsittelee casting-prosesseja kotimaisissa fiktio- sekä ei-fiktiotuotannoissa.
Opinnäytetyö on empiirinen tutkimus, jonka tavoitteena on vertailla casting-prosesseja kotimaisissa fiktio- ja ei-fiktiotuotannoissa sekä pohtia, miten nämä prosessit eroavat toisistaan. Teoriaosiossa on eritelty, mitkä ovat perinteisesti castingin eri vaiheet tuotantoprosessissa, sekä käydään läpi esiintyjiä koskevaa lainsäädäntöä ja verotusta. Tulososiossa on kaksi kuvitteellista tuotantoa - fiktio ja ei-fiktio - joihin on koottu käytännönläheisesti casting-prosessien vaiheet kotimaisissa tuotannoissa. Tutkimusaineisto muodostuu kirjallisuudesta, haastatteluista sekä opinnäytetyön kirjoittajan omista havainnoista.
Fiktiotuotannoissa casting koostuu näyttelijöistä sekä avustajista. Ei-fiktiotuotantojen casting määrittyy aina kyseisen tuotannon tarpeiden mukaisesti. Molemmissa tuotantomuodoissa korostuvat varsinaisen esiintyjärekrytoinnin lisäksi viestintäprosessit niin esiintyjien, työntekijöiden kuin myös muiden sidosryhmien kanssa.
Opinnäytetyö on empiirinen tutkimus, jonka tavoitteena on vertailla casting-prosesseja kotimaisissa fiktio- ja ei-fiktiotuotannoissa sekä pohtia, miten nämä prosessit eroavat toisistaan. Teoriaosiossa on eritelty, mitkä ovat perinteisesti castingin eri vaiheet tuotantoprosessissa, sekä käydään läpi esiintyjiä koskevaa lainsäädäntöä ja verotusta. Tulososiossa on kaksi kuvitteellista tuotantoa - fiktio ja ei-fiktio - joihin on koottu käytännönläheisesti casting-prosessien vaiheet kotimaisissa tuotannoissa. Tutkimusaineisto muodostuu kirjallisuudesta, haastatteluista sekä opinnäytetyön kirjoittajan omista havainnoista.
Fiktiotuotannoissa casting koostuu näyttelijöistä sekä avustajista. Ei-fiktiotuotantojen casting määrittyy aina kyseisen tuotannon tarpeiden mukaisesti. Molemmissa tuotantomuodoissa korostuvat varsinaisen esiintyjärekrytoinnin lisäksi viestintäprosessit niin esiintyjien, työntekijöiden kuin myös muiden sidosryhmien kanssa.