Hiljaisen tiedon merkitys ja siirrettävyys
Pulkkinen, Pirjo (2013)
Pulkkinen, Pirjo
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111316948
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111316948
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli hiljaisen tiedon merkityksen, siirtymisen ja siihen liittyvien haasteiden esiin tuominen Karelia-ammattikorkeakoulun liiketalouden ja tekniikan keskuksen opettajien näkökulmasta. Lisäksi tutkimustehtävänä oli selvittää, kuinka ja millaisin menetelmin Karelia-ammattikorkeakoulu organisaationa voi välttää tiedon katoamisen ja säilyttää osaamisen tason opettajan siirtyessä eläkkeelle. Tutkimuksessa keskityttiin Karelia-ammattikorkeakoulun Liiketalouden ja tekniikan keskuksen eläkkeelle siirtyneiden, osa-aikaeläkkeellä olevien ja yli 55-vuotiaiden työssä olevien opettajien kokemuksiin hiljaisesta tiedosta.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna ja puolistrukturoituna lomakekyselynä. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Tutkimukseen osallistui yhteensä kahdeksan Liiketalouden- ja tekniikan keskuksen opettajaa.
Tutkimustulokset osoittivat, että hiljainen tieto on käsitteenä jokseenkin tuttu kaikille informanteille. Hiljaisella tiedolla katsottiin olevan suuri merkitys opetustilanteissa ja asiantuntijuuden kehittymisessä.
Tutkimustuloksista selvisi, että hiljainen tieto ja asiantuntijuus auttavat opettajia hahmottamaan kokonaisuuksia, soveltamaan teoriaa käytännönläheisesti, poikkeamaan tarvittaessa opetussuunnitelmasta, muuttamaan toimintaansa opetuksen aikana ja toimimaan vapautuneesti opetustilanteissa. Keskeisimmäksi löydökseksi osaamispääoman kartuttamisessa nousi organisaation sisäisten ja ulkoisten verkostojen hyödyntäminen.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna ja puolistrukturoituna lomakekyselynä. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Tutkimukseen osallistui yhteensä kahdeksan Liiketalouden- ja tekniikan keskuksen opettajaa.
Tutkimustulokset osoittivat, että hiljainen tieto on käsitteenä jokseenkin tuttu kaikille informanteille. Hiljaisella tiedolla katsottiin olevan suuri merkitys opetustilanteissa ja asiantuntijuuden kehittymisessä.
Tutkimustuloksista selvisi, että hiljainen tieto ja asiantuntijuus auttavat opettajia hahmottamaan kokonaisuuksia, soveltamaan teoriaa käytännönläheisesti, poikkeamaan tarvittaessa opetussuunnitelmasta, muuttamaan toimintaansa opetuksen aikana ja toimimaan vapautuneesti opetustilanteissa. Keskeisimmäksi löydökseksi osaamispääoman kartuttamisessa nousi organisaation sisäisten ja ulkoisten verkostojen hyödyntäminen.