Verkkosivujen kehittäminen Case Oliva
Rissanen, Laura; Levander, Emmi (2013)
Rissanen, Laura
Levander, Emmi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091015128
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091015128
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää yritykselle verkkosivujen konseptisuunnitelma verkkosivujen päivittämistä varten. Työn toimeksiantaja oli pieni sisustusalan yritys, Oliva, joka toivoi apua verkkosivujen kehittämisessä. Konseptisuunnitelman pohjalta suunniteltujen uusien verkkosivujen tavoitteena oli tehostaa markkinointia ja parantaa asiakastyytyväisyyttä.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu neljästä aihekokonaisuudesta, jotka ovat asiakkuuksien hallinta, sähköinen markkinointi, sosiaalinen media sekä verkkosivujen rakentaminen ja visu-aalinen suunnittelu. Työ on toiminnallinen ja sitä ohjaavaksi menetelmäksi valittiin Stefan Moritzin kehittämä Service Design eli palvelumuotoilu. Palvelumuotoilun vaiheista muodostet-tiin työhön sopiva kolmivaiheinen malli yhdistämällä vaiheet seuraavasti: ymmärrä & pohdi, kehitä & seulo ja selitä & toteuta. Eri vaiheissa käytettiin niihin sopia tutkimusmenetelmiä, joita olivat muun muassa teemahaastattelut, asiakasprofiilit, bencmarking sekä tunnelmataulu.
Työn tuotoksena syntyi konseptisuunnitelma, joka havainnollisti verkkosivujen sisältöä, ra-kennetta ja visuaalista ilmettä. Uusien verkkosivujen tulisi sisältää ainakin tiedot yrityksestä, palveluista, tuotevalikoimasta sekä kuvat tuotteista. Lisäksi Olivan kannattaisi ottaa sosiaali-sen median kanavista ainakin Facebook ja yritysblogi osaksi verkkosivujaan tuottaakseen lisä-arvoa sivuille. Verkkosivujen tulisi olla käytettävyydeltään yksinkertaiset ja visuaalisen ilmeen selkeä ja houkutteleva. Työn tuotokset havainnollistettiin konseptisuunnitelman muodossa, joka oli esimerkki siitä, miten uudet verkkosivut voitaisiin rakentaa. Konseptisuunnitelman avulla pystytään testaamaan asiakkaiden tyytyväisyyttä verkkosivuihin ennen sivujen käyt-töönottoa.
Asiasanat:
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu neljästä aihekokonaisuudesta, jotka ovat asiakkuuksien hallinta, sähköinen markkinointi, sosiaalinen media sekä verkkosivujen rakentaminen ja visu-aalinen suunnittelu. Työ on toiminnallinen ja sitä ohjaavaksi menetelmäksi valittiin Stefan Moritzin kehittämä Service Design eli palvelumuotoilu. Palvelumuotoilun vaiheista muodostet-tiin työhön sopiva kolmivaiheinen malli yhdistämällä vaiheet seuraavasti: ymmärrä & pohdi, kehitä & seulo ja selitä & toteuta. Eri vaiheissa käytettiin niihin sopia tutkimusmenetelmiä, joita olivat muun muassa teemahaastattelut, asiakasprofiilit, bencmarking sekä tunnelmataulu.
Työn tuotoksena syntyi konseptisuunnitelma, joka havainnollisti verkkosivujen sisältöä, ra-kennetta ja visuaalista ilmettä. Uusien verkkosivujen tulisi sisältää ainakin tiedot yrityksestä, palveluista, tuotevalikoimasta sekä kuvat tuotteista. Lisäksi Olivan kannattaisi ottaa sosiaali-sen median kanavista ainakin Facebook ja yritysblogi osaksi verkkosivujaan tuottaakseen lisä-arvoa sivuille. Verkkosivujen tulisi olla käytettävyydeltään yksinkertaiset ja visuaalisen ilmeen selkeä ja houkutteleva. Työn tuotokset havainnollistettiin konseptisuunnitelman muodossa, joka oli esimerkki siitä, miten uudet verkkosivut voitaisiin rakentaa. Konseptisuunnitelman avulla pystytään testaamaan asiakkaiden tyytyväisyyttä verkkosivuihin ennen sivujen käyt-töönottoa.
Asiasanat: