ULKOMAAN PAKETTIMATKOJEN MAINONNAN MUUTOS HELSINGIN SANOMISSA
Härkin, Jonna (2013)
Härkin, Jonna
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111517102
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111517102
Tiivistelmä
Opinnäyte työssä tutkittiin ulkomaan pakettimatkojen mainonnan muutosta Helsingin Sanomissa 1970-luvulta aina 2010-luvulle. Tutkimus keskittyi ulkomaan pakettimatkojen mainonnan muutokseen yleisellä tasolla, ja pyrkimyksenä oli tuoda havainnointiin mukaan mahdollisimman havaittua seikkaa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin lähinnä kvalitatiivista tutkimusotetta, jota tuki kvantita-tiivinen ote. Tällöin tutkimuksen metodia voidaan kutsua Mixed Methods – tutkimustyypiksi. Aineiston keräämiseen käytettiin apuna satunnaisotantaa, aineiston laajuuden vuoksi.
Tärkeimpinä tutkimustuloksina tutkimus toi esille mainonnan muuttuneen hyvin monin erilaisin keinoin. Suurimpana muutoksena tutkimuksessa havaittiin mainoksien määrän, annetun palstatilan sekä sijoittelun muutos. Lisäksi iso välillisesti mainontaan vaikuttanut muutos oli taittotekniikan ja tietotekniikan kehitys tutkitulla ajan jaksolla.
Jatkotutkimus aiheeksi tutkimuksessa esitetään tuloksien vertaamista kuluttajien osto-käyttäytymisen muutoksen vertaamiseen samalla ajanjaksolla. Lisäksi laajemman ymmärryksen saamiseksi kehitysideana olisi painottaa seuraavia tutkimuksia johonkin tut-kimuksessa esitettyihin aiheisiin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin lähinnä kvalitatiivista tutkimusotetta, jota tuki kvantita-tiivinen ote. Tällöin tutkimuksen metodia voidaan kutsua Mixed Methods – tutkimustyypiksi. Aineiston keräämiseen käytettiin apuna satunnaisotantaa, aineiston laajuuden vuoksi.
Tärkeimpinä tutkimustuloksina tutkimus toi esille mainonnan muuttuneen hyvin monin erilaisin keinoin. Suurimpana muutoksena tutkimuksessa havaittiin mainoksien määrän, annetun palstatilan sekä sijoittelun muutos. Lisäksi iso välillisesti mainontaan vaikuttanut muutos oli taittotekniikan ja tietotekniikan kehitys tutkitulla ajan jaksolla.
Jatkotutkimus aiheeksi tutkimuksessa esitetään tuloksien vertaamista kuluttajien osto-käyttäytymisen muutoksen vertaamiseen samalla ajanjaksolla. Lisäksi laajemman ymmärryksen saamiseksi kehitysideana olisi painottaa seuraavia tutkimuksia johonkin tut-kimuksessa esitettyihin aiheisiin.