Kiva kaveri : lapsen sosiaalisen kompetenssin edistäminen päiväkotiryhmässä
Grönholm, Nina; Finne, Teija (2013)
Grönholm, Nina
Finne, Teija
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111817309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111817309
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee lapsen sosiaalisen kompetenssin edistämistä päiväkotiryhmässä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä Pihakoivun vuorohoitopäiväkodille tietopaketti, jossa on teoriatietoa, toimintatuokioita ja vinkkejä lapsen sosiaalisen kompetenssin edistämiseen.
Opinnäytetyöhön liittyi laadullinen tutkimuksellinen selvitys, jonka tehtävänä oli selvittää lastentarhanopettajien käsityksiä päiväkotilapsen sosiaalisen kompetenssin edistämiseksi. Saimme tutkimuksen avulla myös selville, millainen tietopaketti on mahdollisimman tarkoituksenomainen yhteistyöpäiväkodille. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat yhteistyöpäiväkodin lastentarhanopettajat. Tutkimusaineisto kerättiin pääosin teorialähtöisten teemahaastattelujen avulla.
Tutkimustulos vastasi tutkimustehtävää tuoden monipuolisesti käytännön tietoa lapsen sosiaalisen kompetenssin edistämisestä päiväkodissa. Palautekyselyn perusteella voimme todeta, että tietopaketista saatiin tarkoitusta vastaava työväline, jolla on pidempiaikainen käyttötarkoitus. Tietopaketin käyttäminen on kirjattu päiväkodin vuosisuunnitelmaan ja toista loukkaavan käytöksen ehkäisemisen ja puuttumisen suunnitelmaan. Opinnäytetyössä toteutui työelämää kehittävä näkökulma. Samalla onnistuimme syventämään ja osoittamaan omaa ammattitaitoamme yhdellä tärkeimmistä osa-alueista lastentarhanopettajan työssä. Jatkotutkimushaasteena pidämme laajemman vastaavanlaisen tietopaketin tekemistä, jota voidaan hyödyntää kaikissa Suomen päiväkodeissa.
Opinnäytetyöhön liittyi laadullinen tutkimuksellinen selvitys, jonka tehtävänä oli selvittää lastentarhanopettajien käsityksiä päiväkotilapsen sosiaalisen kompetenssin edistämiseksi. Saimme tutkimuksen avulla myös selville, millainen tietopaketti on mahdollisimman tarkoituksenomainen yhteistyöpäiväkodille. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat yhteistyöpäiväkodin lastentarhanopettajat. Tutkimusaineisto kerättiin pääosin teorialähtöisten teemahaastattelujen avulla.
Tutkimustulos vastasi tutkimustehtävää tuoden monipuolisesti käytännön tietoa lapsen sosiaalisen kompetenssin edistämisestä päiväkodissa. Palautekyselyn perusteella voimme todeta, että tietopaketista saatiin tarkoitusta vastaava työväline, jolla on pidempiaikainen käyttötarkoitus. Tietopaketin käyttäminen on kirjattu päiväkodin vuosisuunnitelmaan ja toista loukkaavan käytöksen ehkäisemisen ja puuttumisen suunnitelmaan. Opinnäytetyössä toteutui työelämää kehittävä näkökulma. Samalla onnistuimme syventämään ja osoittamaan omaa ammattitaitoamme yhdellä tärkeimmistä osa-alueista lastentarhanopettajan työssä. Jatkotutkimushaasteena pidämme laajemman vastaavanlaisen tietopaketin tekemistä, jota voidaan hyödyntää kaikissa Suomen päiväkodeissa.