Koulu- ja opiskeluterveydenhoitajien kokemuksia alaikäisen nuoren alkoholin käytön ehkäisystä, tunnistamisesta ja siihen puuttumisesta
Purho, Salla; Pentikäinen, Niina (2013)
Purho, Salla
Pentikäinen, Niina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111817316
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111817316
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää koulu- ja opiskeluterveydenhoitajien kokemuksia alaikäisen nuoren alkoholin käytön ehkäisystä, tunnistamisesta ja alkoholin käyttöön puuttumisesta. Lisäksi halusimme kartoittaa kouluterveydenhoitajien käsitystä omasta osaamisestaan sekä mahdollista lisäkoulutuksen tarvetta.
Tutkimus oli laadultaan pääosin kvalitatiivinen. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta. Kesäkuussa 2013 kyselylomake lähetettiin 18:lle Kouvolan kaupungin koulu- ja opiskeluterveydenhoitajalle, joista 8 vastasi kyselyyn (N=8). Kvalitatiivinen aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä ja strukturoitu aineisto Excel-taulukkolaskentaohjelman avulla.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että koulu- ja opiskeluterveydenhoitajat käyttävät varsin samankaltaisia keinoja alaikäisen nuoren alkoholin käytön tunnistamiseksi. ADSUME -lomakkeen täytättämisen lisäksi tunnistamisen keinoina käytettiin nuoren ulkoisen olemuksen havainnointia sekä keskustelua. Tärkeää oli myös koulumenestyksen huomioiminen. Alkoholin käyttöön puuttumisessa tärkeimmäksi työtavaksi nousivat huolen puheeksi otto ja alkoholin käytöstä keskustelu nuoren itsensä, ja tapauksesta riippuen myös vanhempien kanssa. Tärkeimmäksi ennaltaehkäisykeinoksi koettiin nuorten valistaminen alkoholin käytön riskeistä ja seurauksista. Koulu- ja opiskeluterveydenhoitajat arvioivat omaa osaamistaan pääosin hyväksi, mutta kaipasivat kuitenkin lisäkoulutusta aiheeseen liittyen.
Pienen (44) vastausprosentin vuoksi tutkimuksen tulokset eivät ole yleistettävissä. Tutkimuksella saatiin kuitenkin tärkeää tietoa koulu- ja opiskeluterveydenhoitajien kokemuksista alaikäisen nuoren alkoholin käytön ehkäisystä, tunnistamisesta ja alkoholin käyttöön puuttumisesta, sekä terveydenhoitajien toiveista lisäkoulutukseen liittyen. Näitä tutkimustuloksia voidaan hyödyntää koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa arvioitaessa terveydenhoitajien lisäkoulutuksen tarvetta.
Tutkimus oli laadultaan pääosin kvalitatiivinen. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta. Kesäkuussa 2013 kyselylomake lähetettiin 18:lle Kouvolan kaupungin koulu- ja opiskeluterveydenhoitajalle, joista 8 vastasi kyselyyn (N=8). Kvalitatiivinen aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä ja strukturoitu aineisto Excel-taulukkolaskentaohjelman avulla.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että koulu- ja opiskeluterveydenhoitajat käyttävät varsin samankaltaisia keinoja alaikäisen nuoren alkoholin käytön tunnistamiseksi. ADSUME -lomakkeen täytättämisen lisäksi tunnistamisen keinoina käytettiin nuoren ulkoisen olemuksen havainnointia sekä keskustelua. Tärkeää oli myös koulumenestyksen huomioiminen. Alkoholin käyttöön puuttumisessa tärkeimmäksi työtavaksi nousivat huolen puheeksi otto ja alkoholin käytöstä keskustelu nuoren itsensä, ja tapauksesta riippuen myös vanhempien kanssa. Tärkeimmäksi ennaltaehkäisykeinoksi koettiin nuorten valistaminen alkoholin käytön riskeistä ja seurauksista. Koulu- ja opiskeluterveydenhoitajat arvioivat omaa osaamistaan pääosin hyväksi, mutta kaipasivat kuitenkin lisäkoulutusta aiheeseen liittyen.
Pienen (44) vastausprosentin vuoksi tutkimuksen tulokset eivät ole yleistettävissä. Tutkimuksella saatiin kuitenkin tärkeää tietoa koulu- ja opiskeluterveydenhoitajien kokemuksista alaikäisen nuoren alkoholin käytön ehkäisystä, tunnistamisesta ja alkoholin käyttöön puuttumisesta, sekä terveydenhoitajien toiveista lisäkoulutukseen liittyen. Näitä tutkimustuloksia voidaan hyödyntää koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa arvioitaessa terveydenhoitajien lisäkoulutuksen tarvetta.