Lasten osallisuuden mahdollistaminen draamatuokioprosessin avulla
Jyräs, Miia (2013)
Jyräs, Miia
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111917454
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111917454
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli lisätä 3–7-vuotiaiden lasten osallisuutta draamatuokioprosessin avulla. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda lasten ääni kuuluviin sekä mahdollistaa lasten osallisuus laajempaan yhteisöön. Lisäksi opinnäytetyössä tarkasteltiin sitä, lisääntyikö lasten osallisuus draamatuokioprosessin avulla. Teoreettisena viitekehyksenä on käytetty osallisuuden sekä draaman käsitteitä.
Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia. Menetelmä toteutettiin draamatuokioprosessina eräässä Kouvolan kaupungin varhaiskasvatusyksikössä 3–7-vuotiaiden lasten kanssa. Draamatuokioprosessiin kuului seitsemän draamatuokiota sekä esiintyminen. Lapset osallistuivat draamatuokioiden arviointiin. Tulosten analyysi tehtiin muistiinpanojen avulla.
Lasten osallisuus lisääntyi draamatuokioprosessin aikana. He valitsivat osallistuivatko draamaharjoituksiin ja draamatuokioihin. Heille annettiin tietoa, sekä heille mahdollistettiin omien ajatusten ja näkemysten ilmaiseminen. Lapset vaikuttivat draamatuokioiden ja esityksen sisältöihin, sekä arvioivat draamatuokioita. Draamaharjoitusten avulla tuettiin lasten ilmaisua. Osallisuuden ulottuminen laajempaan yhteisöön jäi vajavaiseksi. Draamaharjoituksista koottu esitys esitettiin päiväkodin kevätjuhlassa lasten vanhemmille. Kouvolan kaupungin resurssien vuoksi esitystä ei ollut mahdollista esittää kaupungin päättäjille. Lasten ja nuorten lautakunnalle lähetettiin kirje lapsilta.
Opinnäytetyön johtopäätös on se, että lasten osallisuus mahdollistuu, kun aikuiset antavat lapsille tietoja ja mahdollisuuksia toimia. Lapset ovat riippuvaisia aikuisten määrittelemästä valtaistumisesta. Osallisuus mahdollistuu, kun lapset auttavat aikuisia ymmärtämään lasten ajatuksia ja kokemuksia. Lasten osallisuuden toteutuminen laajemmassa yhteisössä vaatii aikuisten tahtoa kuulla lapsia yhteiskunnan rakenteesta tai tilanteesta riippumatta.
Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia. Menetelmä toteutettiin draamatuokioprosessina eräässä Kouvolan kaupungin varhaiskasvatusyksikössä 3–7-vuotiaiden lasten kanssa. Draamatuokioprosessiin kuului seitsemän draamatuokiota sekä esiintyminen. Lapset osallistuivat draamatuokioiden arviointiin. Tulosten analyysi tehtiin muistiinpanojen avulla.
Lasten osallisuus lisääntyi draamatuokioprosessin aikana. He valitsivat osallistuivatko draamaharjoituksiin ja draamatuokioihin. Heille annettiin tietoa, sekä heille mahdollistettiin omien ajatusten ja näkemysten ilmaiseminen. Lapset vaikuttivat draamatuokioiden ja esityksen sisältöihin, sekä arvioivat draamatuokioita. Draamaharjoitusten avulla tuettiin lasten ilmaisua. Osallisuuden ulottuminen laajempaan yhteisöön jäi vajavaiseksi. Draamaharjoituksista koottu esitys esitettiin päiväkodin kevätjuhlassa lasten vanhemmille. Kouvolan kaupungin resurssien vuoksi esitystä ei ollut mahdollista esittää kaupungin päättäjille. Lasten ja nuorten lautakunnalle lähetettiin kirje lapsilta.
Opinnäytetyön johtopäätös on se, että lasten osallisuus mahdollistuu, kun aikuiset antavat lapsille tietoja ja mahdollisuuksia toimia. Lapset ovat riippuvaisia aikuisten määrittelemästä valtaistumisesta. Osallisuus mahdollistuu, kun lapset auttavat aikuisia ymmärtämään lasten ajatuksia ja kokemuksia. Lasten osallisuuden toteutuminen laajemmassa yhteisössä vaatii aikuisten tahtoa kuulla lapsia yhteiskunnan rakenteesta tai tilanteesta riippumatta.