SÄHKÖINEN RUORIPOTKURI
Oksanen, Tero (2013)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112017503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112017503
Tiivistelmä
Työn aiheena on sähköinen ruoripotkuri, jota käsitellään ABB Oy:n tuotemerkin Azipodin näkökulmasta, sillä siitä koko laitekonsepti sai alkunsa ja se on myös tunnetuin järjestelmä tällä saralla. Insinöörityön tavoitteena on koota hajanainen tieto yhteen ja lisätä ymmärrystä eri Azipod-järjestelmistä, niiden sovelluksista ja kehityksestä. Pääpaino on laitteistossa ja teknisissä ratkaisuissa, jotka sijaitsevat Azipod-laitehuoneessa ja veden alla olevassa propulsioyksikössä.
Lähdemateriaalina on käytetty pääasiassa valmistajien Internetissä julkaisemia oppaita ja esitteitä sekä alan lehtiä ja kirjallisuutta. Suurin osa materiaalista on ollut englanninkielistä, joten osa termeistä ja käsitteistä on jouduttu vapaasti suomentamaan, sillä virallista vastinetta on ollut mahdoton löytää. Aihealueen laajuudesta johtuen käsiteltävät asiat käydään läpi enemmän yleisellä tasolla, pyrkien välttämään liian yksityiskohtaista käsittelyä.
Azipod-järjestelmä kehitettiin reilu kaksikymmentä vuotta sitten. Aluksi laitetta käytettiin pelkästään jäänmurtoon erikoistuneissa aluksissa, mikä johtui sen suunnittelun lähtökohdista. Kuitenkin vuosien mittaan järjestelmä on kehittynyt ja mallisto laajentunut, joten nykyään se voidaan asentaa moniin erityyppisiin aluksiin. Merkittävin alussegmentti on kuitenkin risteilijät, joihin suurin osa yksiköistä on asennettu. Azipod on myös mahdollistanut talvimerenkulkuun erityisesti suunnitellun DAS-konseptin ja niin sanotun CRP-järjestelmän käytön paljon tehoa vaativissa aluksissa.
Lähdemateriaalina on käytetty pääasiassa valmistajien Internetissä julkaisemia oppaita ja esitteitä sekä alan lehtiä ja kirjallisuutta. Suurin osa materiaalista on ollut englanninkielistä, joten osa termeistä ja käsitteistä on jouduttu vapaasti suomentamaan, sillä virallista vastinetta on ollut mahdoton löytää. Aihealueen laajuudesta johtuen käsiteltävät asiat käydään läpi enemmän yleisellä tasolla, pyrkien välttämään liian yksityiskohtaista käsittelyä.
Azipod-järjestelmä kehitettiin reilu kaksikymmentä vuotta sitten. Aluksi laitetta käytettiin pelkästään jäänmurtoon erikoistuneissa aluksissa, mikä johtui sen suunnittelun lähtökohdista. Kuitenkin vuosien mittaan järjestelmä on kehittynyt ja mallisto laajentunut, joten nykyään se voidaan asentaa moniin erityyppisiin aluksiin. Merkittävin alussegmentti on kuitenkin risteilijät, joihin suurin osa yksiköistä on asennettu. Azipod on myös mahdollistanut talvimerenkulkuun erityisesti suunnitellun DAS-konseptin ja niin sanotun CRP-järjestelmän käytön paljon tehoa vaativissa aluksissa.