Lasten kaltoinkohtelun ennaltaehkäiseminen ja kaltoinkohtelusta selviytyminen : Systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Moilanen, Anni (2013)
Moilanen, Anni
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112117710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112117710
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla selvitettiin vastaukset yhdeksästä tutkimuksesta tutkimuskysymyksiin, miten ennaltaehkäistä lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa sekä millä tavoin kaltoinkohdellut lapset tai nuoret ovat selvinneet kokemastaan kaltoinkohtelusta. Tutkimukset analysoitiin sisällönanalyysilla.
Tutkimukset osoittivat, että lasten kaltoinkohtelu on arka ja piilossa oleva ilmiö. Moniammatillinen työtiimi nähtiin tärkeänä osana kaltoinkohtelun ennaltaehkäisemisessä. Kaltoinkohtelun tunnistaminen koettiin erityisen hankalana. Konkreettisina keinoina lapsen kaltoinkohtelun ennaltaehkäisemisessä sekä hoidossa mainittiin erilaiset ennal-taehkäisevät kotikäynnit, mittarit ja kaavakkeet sekä yhtenäiset toimintamallit, riittävät resurssit sekä kaltoinkohteluun puuttumiseen kannustava asenne. Hoitajien aiemmat kokemukset sekä heidän asenteensa vaikuttivat lasten kaltoinkohtelun ennaltaehkäisemiseen. Tutkimukset osoittivat, että selviytyäkseen kaltoinkohtelusta lapset tai nuoret käyttivät voimavaroinaan muun muassa ihmissuhteita, huumoria, ajatusten tulevaisuuteen suuntaamista, ongelmakeskeisiä ja tuottamattomia selviytymiskeinoja sekä erilaisia kulisseja hyvinvoivasta perheestä. Avun pyytäminen ja sen saaminen koettiin erittäin tärkeänä selviytymistä edistävänä tekijänä.
Kaltoinkohtelun tunnistamisen helpottamiseksi toivottiin yhtenäisiä toimintamalleja ja lisää koulutusta. Ilmiön tunnetummaksi tekeminen vaikuttaisi myös oleellisesti kaltoinkohteluun suhtautumisessa.
Tutkimukset osoittivat, että lasten kaltoinkohtelu on arka ja piilossa oleva ilmiö. Moniammatillinen työtiimi nähtiin tärkeänä osana kaltoinkohtelun ennaltaehkäisemisessä. Kaltoinkohtelun tunnistaminen koettiin erityisen hankalana. Konkreettisina keinoina lapsen kaltoinkohtelun ennaltaehkäisemisessä sekä hoidossa mainittiin erilaiset ennal-taehkäisevät kotikäynnit, mittarit ja kaavakkeet sekä yhtenäiset toimintamallit, riittävät resurssit sekä kaltoinkohteluun puuttumiseen kannustava asenne. Hoitajien aiemmat kokemukset sekä heidän asenteensa vaikuttivat lasten kaltoinkohtelun ennaltaehkäisemiseen. Tutkimukset osoittivat, että selviytyäkseen kaltoinkohtelusta lapset tai nuoret käyttivät voimavaroinaan muun muassa ihmissuhteita, huumoria, ajatusten tulevaisuuteen suuntaamista, ongelmakeskeisiä ja tuottamattomia selviytymiskeinoja sekä erilaisia kulisseja hyvinvoivasta perheestä. Avun pyytäminen ja sen saaminen koettiin erittäin tärkeänä selviytymistä edistävänä tekijänä.
Kaltoinkohtelun tunnistamisen helpottamiseksi toivottiin yhtenäisiä toimintamalleja ja lisää koulutusta. Ilmiön tunnetummaksi tekeminen vaikuttaisi myös oleellisesti kaltoinkohteluun suhtautumisessa.