Alueellistamispolitiikan merkitys asiakkaille - esimerkkinä nimiasioiden käsittely Kainuun maistraatissa
Tanskanen, Riikka (2009)
Tanskanen, Riikka
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911235832
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911235832
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Kainuun maistraatin nimiosastolla asioineiden tyytyväisyyttä ja alueellistamisen mahdollisia vaikutuksia. Sisäasiainministeriön asetuksen mukaisesti Espoon, Helsingin, Hyvinkään ja Vantaan maistraattien muut kuin ruotsinkieliset nimenmuutoshakemukset käsitellään Kainuun maistraatissa. Hakemuksia käsitellään lähes 1500 vuodessa. Tutkimuksessa pyydettiin antamaan yleisiä arvostuksia viranomaisten kanssa asioidessa palvelun eri osa-alueilla sekä maistraatin onnistumista näillä osa-alueilla. Teoriaosassa käsitellään palvelun laatua, alueellistamista ja nimiasioiden käsittelyä Kainuun maistraatissa. Teoriataustaa vasten tutkimuksesta saadaan enemmän irti.
Tutkimuksen toimeksiantaja oli Kainuun maistraatti. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Kyselylomake lähetettiin 290:lle nimiasiassaan keväällä 2009 myönteisen tai kielteisen päätöksen saaneelle. Kannustimena lomakkeen täyttämiselle käytettiin arvontaa, johon osallistuneiden kesken arvottiin 50 euron lahjakortti. Lomakkeita palautui ajallaan takaisin 125 kappaletta, joten vastausprosentiksi muodostui 43 %.
Tutkimuksen tavoitteet täyttyivät, sillä tutkimusongelmaan saatiin vastaus ja tutkimukselle esitetyt vaatimukset toteutuivat. Tutkimuksen tuloksina selvisi, että vastaajat olivat hyvin tyytyväisiä maistraatin onnistumiseen palvelun eri osa-alueilla. Kaikista tyytyväisimpiä oltiin käsittelijöiden ystävällisyyteen. Alueellistamisella ei havaittu olevan juurikaan negatiivisia vaikutuksia. Avoimilla kysymyksillä saatiin hyviä kehitysideoita.
Tutkimuksen toimeksiantaja oli Kainuun maistraatti. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Kyselylomake lähetettiin 290:lle nimiasiassaan keväällä 2009 myönteisen tai kielteisen päätöksen saaneelle. Kannustimena lomakkeen täyttämiselle käytettiin arvontaa, johon osallistuneiden kesken arvottiin 50 euron lahjakortti. Lomakkeita palautui ajallaan takaisin 125 kappaletta, joten vastausprosentiksi muodostui 43 %.
Tutkimuksen tavoitteet täyttyivät, sillä tutkimusongelmaan saatiin vastaus ja tutkimukselle esitetyt vaatimukset toteutuivat. Tutkimuksen tuloksina selvisi, että vastaajat olivat hyvin tyytyväisiä maistraatin onnistumiseen palvelun eri osa-alueilla. Kaikista tyytyväisimpiä oltiin käsittelijöiden ystävällisyyteen. Alueellistamisella ei havaittu olevan juurikaan negatiivisia vaikutuksia. Avoimilla kysymyksillä saatiin hyviä kehitysideoita.