Market entry plan for finnish solar energy technology : case: Suncol Oy & Germany
Erkamo, Eetu (2013)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112017517
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112017517
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii Saksan aurinkoenergia-alaa ja löydöksiin perustaen, kirjoittaja laatii markkinoilleliittymissuunnitelman. Opinnäytetyö keskittyy aurinkoenergiayhtiön halukkuuteen liittyä Saksan aurinkoenergiamarkkinoille ja tähtää auttamaan yhtiötä löytämään mahdollisen ratkaisun siihen.
Tämän opinnäytetyön päätavoite on tutkia Saksan potentiaalia tulevana markkina-alueena Suncol Oy:lle ja löytää heille paras ratkaisu liittyä markkinoille. Löydetyillä tiedoilla kirjoittaja kehittää liittymissuunnitelman Saksan markkinoille. Opinnäytetyö tutkii myös aurinkoenergia-alaa, esittelee kansainvälistämisprosessin oleellisimmat osat ja analysoi case-yrityksen sisäisiä resursseja.
Teoreettisena viitekehyksenä kirjoittaja käyttää kansainvälistämisprosessin teoriaa. Kirjoittaja käsittelee oleellisimpia liittymismalleja ja jakelukanavia. Kirjoittaja valitsi käyttääkseen apunaan eräitä analysointityökaluja tutkiessaan tämän työn eri kokonaisuuksia. SWOT-analyysiä käytetään case-yrityksen sisäisten resurssien analysointiin, Porterin viisi vaikuttavaa voimaa –analyysiä käytetään aurinkoenergia-alan analysointiin ja PEST-analyysia käytetään analysoidessa Saksaa ulkomaisena markkinana.
Tämän opinnäytetyön tutkimusmenetelmä on laadullinen. Tutkimuksen tiedot kerätään primäärisistä ja sekundäärisistä lähteistä, primääristen lähteiden ollessa haastatteluja ja havaintoja, sekä sekundääristen lähteiden ollessa aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, artikkeleita ja internetsivustoja.
Markkinoilleliittymissuunnitelma koostuu kolmesta eri vaiheesta, jotka on asetettu kolmeen eri aikakehykseen. Suunnitelma sisältää kolme eri liittymismuotoa; suora vienti, lisensöinti ja yhteisyritys. Käytettyihin jakelukanaviin kuuluvat maahantuoja, tukkukauppias, jälleenmyyjä ja myyntiedustaja.
Tämän opinnäytetyön päätavoite on tutkia Saksan potentiaalia tulevana markkina-alueena Suncol Oy:lle ja löytää heille paras ratkaisu liittyä markkinoille. Löydetyillä tiedoilla kirjoittaja kehittää liittymissuunnitelman Saksan markkinoille. Opinnäytetyö tutkii myös aurinkoenergia-alaa, esittelee kansainvälistämisprosessin oleellisimmat osat ja analysoi case-yrityksen sisäisiä resursseja.
Teoreettisena viitekehyksenä kirjoittaja käyttää kansainvälistämisprosessin teoriaa. Kirjoittaja käsittelee oleellisimpia liittymismalleja ja jakelukanavia. Kirjoittaja valitsi käyttääkseen apunaan eräitä analysointityökaluja tutkiessaan tämän työn eri kokonaisuuksia. SWOT-analyysiä käytetään case-yrityksen sisäisten resurssien analysointiin, Porterin viisi vaikuttavaa voimaa –analyysiä käytetään aurinkoenergia-alan analysointiin ja PEST-analyysia käytetään analysoidessa Saksaa ulkomaisena markkinana.
Tämän opinnäytetyön tutkimusmenetelmä on laadullinen. Tutkimuksen tiedot kerätään primäärisistä ja sekundäärisistä lähteistä, primääristen lähteiden ollessa haastatteluja ja havaintoja, sekä sekundääristen lähteiden ollessa aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, artikkeleita ja internetsivustoja.
Markkinoilleliittymissuunnitelma koostuu kolmesta eri vaiheesta, jotka on asetettu kolmeen eri aikakehykseen. Suunnitelma sisältää kolme eri liittymismuotoa; suora vienti, lisensöinti ja yhteisyritys. Käytettyihin jakelukanaviin kuuluvat maahantuoja, tukkukauppias, jälleenmyyjä ja myyntiedustaja.