Asiakkaiden luokittelu ryhmittäin
Blinnikka, Joonas (2013)
Blinnikka, Joonas
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112217870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112217870
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten nykypäivänä luokitellaan asiakkaita eri ryhmiin ja minkä takia näin tehdään. Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda esiin asiakkaiden segmentoinnin hyvät ja huonot puolet, sekä kuinka tämä käytännössä toteutetaan. Kohdeyrityksenä on myynti- ja markkinointiyritys TK Sales Oy.
Teoriaosuus jakautuu kahteen pääaiheeseen. Ensimmäinen osio käsittelee asiakkaiden luokittelua yleensä, ja sitä minkä takia se on yrityksen kannalta tärkeää sekä miksi sitä pitäisi tehdä. Tässä osiossa käydään myös läpi erilaisia luokittelukriteereitä. Toinen osio käsittelee sitä, kuinka asiakasluokittelua pystytään tekemään käytännössä ja minkälaisiin ryhmiin asiakkaita voidaan luokitella.
Opinnäytetyön empiriaosuudessa tuon esille, miten kohdeyrityksessämme asiakkaita luokitellaan tällä hetkellä ja millä perusteilla niin tehdään. Opinnäytetyö on tehty yrityksessä töissä olon pohjalta ja esimiesten haastattelujen perusteella. Opinnäytetyössä on myös tarkoitus tuoda esille, mitä menettelyeroja on eri asiakassegmenttien välillä ja miten tätä tällä hetkellä hoidetaan.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat että TK Sales Oy:ssä asiakkaita luokitellaan tällä hetkellä onnistuneesti. Kehitettävää on kuitenkin, mutta tähän on jo tulossa ratkaisu uusien asiakasjärjestelmien muodossa.
Teoriaosuus jakautuu kahteen pääaiheeseen. Ensimmäinen osio käsittelee asiakkaiden luokittelua yleensä, ja sitä minkä takia se on yrityksen kannalta tärkeää sekä miksi sitä pitäisi tehdä. Tässä osiossa käydään myös läpi erilaisia luokittelukriteereitä. Toinen osio käsittelee sitä, kuinka asiakasluokittelua pystytään tekemään käytännössä ja minkälaisiin ryhmiin asiakkaita voidaan luokitella.
Opinnäytetyön empiriaosuudessa tuon esille, miten kohdeyrityksessämme asiakkaita luokitellaan tällä hetkellä ja millä perusteilla niin tehdään. Opinnäytetyö on tehty yrityksessä töissä olon pohjalta ja esimiesten haastattelujen perusteella. Opinnäytetyössä on myös tarkoitus tuoda esille, mitä menettelyeroja on eri asiakassegmenttien välillä ja miten tätä tällä hetkellä hoidetaan.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat että TK Sales Oy:ssä asiakkaita luokitellaan tällä hetkellä onnistuneesti. Kehitettävää on kuitenkin, mutta tähän on jo tulossa ratkaisu uusien asiakasjärjestelmien muodossa.