Hoitotyön opiskelijoiden kokemuksia kansainvälisen harjoittelun opiskelijaohjauksesta
Koponen, Eeva (2013)
Koponen, Eeva
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618281
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618281
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tietoa kansainväliseen harjoitteluun valmistutumisesta ja sen ohjauksesta Kymenlaakson ammattikorkeakoulussa. Tutkimuksen kohteena olivat kansainvälisessä harjoittelussa kevään 2012 - kesän 2013 aikana olleet hoitotyön opiskelijat. Tutkimusaineisto koostui opiskelijoiden kirjoittamista raporteista, joita oli seitsemän kappaletta. Tutkimus on laadullinen ja menetelmänä käytettiin sisällön analyysia.
Opiskelijoiden motivaatioon kansainväliseen harjoitteluun liittyen vaikuttivat koulun kannustus ja Moona-kurssi. Opiskelijoiden aktiivisuus ja omatoimisuus korostuivat koko harjoitteluprosessin aikana. He hoitivat harjoittelun valmistelut opettajien ja koordinaattorien tuella. Apua saatiin muilta opiskelijoilta, ammattikorkeakoulun henkilökunnalta sekä Valtteri-kurssista. Harjoittelun aikana opiskelijoiden tuli aktiivisesti hakeutua oppimistilanteisiin ja pyytää ohjausta. Ohjauksen laatuun vaikuttivat kieliongelmat, ohjausmotivaatio, harjoittelun järjestelyt ja koulutusorganisaatioiden toiminta. Opiskelijoilla oli positiivisia kokemuksia, jolloin heidät otettiin hyvin vastaan, ja he oppivat paljon hoitotyöstä. Huonot kokemukset saivat opiskelijat tuntemaan itsensä lähinnä ylimääräiseksi työvoimaksi. Yhteistyö opiskelijan, koulutusorganisaatioiden ja harjoittelupaikkojen välillä oli harjoitteluun valmistauduttaessa sujuvaa, mutta harjoittelun aikana hyvin vähäistä.
Koko prosessiin kaivattiin lisää ohjausta. Valmistauduttaessa harjoitteluun käytännön asioissa autettiin ja ohjattiin, mutta opiskelijat toivoivat lisää tietoa kohdemaasta, itse harjoittelusta ja lomakkeiden täyttämisestä. Harjoittelun aikana toivottiin syvällisempää ohjausta paikallisilta ohjaajilta. Myös harjoittelun jälkeisestä ajasta kaivattiin lisää tietoa, lähinnä lomakkeiden ja todistusten toimittamisesta.
Kehittämisehdotukseksi nousi selkeiden ohjeiden muodostaminen Kymenlaakson ammattikorkeakoululle kansainvälistä harjoittelua varten.
Opiskelijoiden motivaatioon kansainväliseen harjoitteluun liittyen vaikuttivat koulun kannustus ja Moona-kurssi. Opiskelijoiden aktiivisuus ja omatoimisuus korostuivat koko harjoitteluprosessin aikana. He hoitivat harjoittelun valmistelut opettajien ja koordinaattorien tuella. Apua saatiin muilta opiskelijoilta, ammattikorkeakoulun henkilökunnalta sekä Valtteri-kurssista. Harjoittelun aikana opiskelijoiden tuli aktiivisesti hakeutua oppimistilanteisiin ja pyytää ohjausta. Ohjauksen laatuun vaikuttivat kieliongelmat, ohjausmotivaatio, harjoittelun järjestelyt ja koulutusorganisaatioiden toiminta. Opiskelijoilla oli positiivisia kokemuksia, jolloin heidät otettiin hyvin vastaan, ja he oppivat paljon hoitotyöstä. Huonot kokemukset saivat opiskelijat tuntemaan itsensä lähinnä ylimääräiseksi työvoimaksi. Yhteistyö opiskelijan, koulutusorganisaatioiden ja harjoittelupaikkojen välillä oli harjoitteluun valmistauduttaessa sujuvaa, mutta harjoittelun aikana hyvin vähäistä.
Koko prosessiin kaivattiin lisää ohjausta. Valmistauduttaessa harjoitteluun käytännön asioissa autettiin ja ohjattiin, mutta opiskelijat toivoivat lisää tietoa kohdemaasta, itse harjoittelusta ja lomakkeiden täyttämisestä. Harjoittelun aikana toivottiin syvällisempää ohjausta paikallisilta ohjaajilta. Myös harjoittelun jälkeisestä ajasta kaivattiin lisää tietoa, lähinnä lomakkeiden ja todistusten toimittamisesta.
Kehittämisehdotukseksi nousi selkeiden ohjeiden muodostaminen Kymenlaakson ammattikorkeakoululle kansainvälistä harjoittelua varten.